Aktuelt
Advarer mot dårlige arbeidstidsavtaler for hjemmekontor
Mange arbeidstakere har mottatt et nytt tillegg til arbeidsavtalen som skal regulere arbeid hjemmefra. Teknas jurister råder medlemmene til å sjekke de nye avtalene nøye før de signerer.
Forskriften om hjemmekontor krever en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Avtalen er et tillegg til arbeidsavtalen og skal regulere og presisere arbeid gjort hjemmefra. Tekna fraråder å signere avtaler som inneholder andre arbeidstidsbestemmelser, enn hva som gjelder når du jobber fra kontoret eller din vanlige arbeidsplass.
- Vi er glade for at det nå utformes tilleggsavtaler i samsvar med forskriften, spesielt med tanke på hms, tilrettelegging, utgiftsdekning og utstyr til hjemmekontoret, sier Erlend Aarsand, leder arbeidsliv og advokat i Tekna.
Samtidig advarer han om at forskriften gir hjemmel for avvikende arbeidstidsordninger som kan gi en omfattende arbeidsbelastning. Han anbefaler derfor medlemmene til å gå grundig gjennom de nye avtalene før man signerer.
- Arbeidstidsreguleringen bør være den samme som om du hadde vært på kontoret, spesielt når det nå er snakk om en pålagt situasjon om hjemmekontor i en pandemisituasjon. Forskriften tar ikke høyde for en slik situasjon, sier han.
Ta din plass ved bordet – bli medlem i en fagforening
Når ledelsen skal diskutere neste års lønnsvekst, omorganiseringer eller kanskje permitteringer, lønner det seg å ha en tillitsvalgt i rommet. Er du Tekna-medlem, så snakker hun din sak. Les mer om hvorfor det lønner seg å være med i en fagforening.
Vær oppmerksom på arbeidstidsreguleringene
Aarsand peker på at det i forskriften gir hjemmel for andre rammer for arbeidstiden enn etter arbeidsmiljøloven.
- Det er snakk om andre rammer enn hva den enkelte har i sin arbeidsavtale eller i kraft av arbeidsmiljøloven. Forskriften gir eksempelvis hjemmel til at du kan jobbe opp til 12 timers dager - 6 dager i uken (72 timers uke).
Arbeidstiden skal gjennomsnittsberegnes med 48 timer i uken over 4 måneder, inkludert overtid, forteller han.
En ny avtale krever samtykke og aksept fra arbeidstaker.
- Vi anbefaler at medlemmene går grundig gjennom ett nytt avtaleforslag, og ikke nødvendigvis aksepterer andre arbeidstidsordninger enn hva som ellers gjelder for arbeid fra kontoret, sier Aarsand.
Tillitsvalgte bør involveres
Aarsand oppfordrer medlemmene til å kontakte tillitsvalgte i virksomhetene, for å sjekke om de har vært med på å drøfte innholdet i avtalen. - Bedriftene bør drøfte innholdet i avtalene med tillitsvalgte før de blir sendt til de ansatte. Er det ikke gjennomført drøftelser, så anbefaler vi at tillitsvalgte krever drøftelser, sier han.
Medlemmer kan også kontakte Tekna for en gjennomgang av avtalen.
- Vi mener det er viktig at det også kommer frem av avtalen at den ansatte får nødvendig arbeidsutstyr og ergometrisk tilrettelegging, og at avtalen er midlertidig med et bestemt opphørstidspunkt. Man bør også avklare forsikringsdekningen på hjemmekontor, og hvorvidt man kan arbeide eksempelvis fra hytta eller andre steder enn eget hjem, avslutter Aarsand.
Våre advokater hjelper deg
Juridisk hjelp til alle medlemmer - både i jobben og privat.