Gjennom skolen har det vært lite rom for å utvikle og bruke nysgjerrighet og kreativitet som motor for læring, og enkelte barn mister motivasjon for skolearbeidet i løpet av skoletiden. Også i fritiden er mye av barnas aktiviteter styrte, og det kan bli lite rom for deres eget initiativ.
Så hvordan kan vi som foreldre bidra til å trigge nysgjerrigheten?
Nysgjerrighet starter med å være tilstede og observere omgivelsene på en aktiv måte, enten det er gjennom en hverdagsprat over middagsbordet eller ute på tur. Lekende samtaler hvor man kan tumle med ideer gir grobunn for fantasi. Start gjerne med "hvorfor" eller "hva hvis"-spørsmål. Slik skaper man undring om verden og en nysgjerrig livsinnstilling.
Om foredragsholderen
Ruth Aga er lege og forsker og har engasjert seg i barns læring og utvikling i en årrekke. Hun oppdaget under et opphold i USA gleden over science fair, hvor barn utforsker selvvalgte spørsmål og presenterer hva de har funnet ut på en utstilling. Dette konseptet har hun brakt tilbake til Norge og kaller det Hvorfor det?, et forskerkonsept for barn fra 8-13 år. Prosjektet er utviklet blant annet i samarbeid med Forskningsrådet, og barna bruker Nysgjerrigpermetoden under forskningsarbeidet sitt. Gjennom Hvorfor det? har over 3000 barn i Norge undersøkt egne spørsmål og vist fram hva de har funnet ut. Hvorfor det? har nå startet et samarbeid med Tekna for at flere barn skal få undersøke egne spørsmål.
