Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold

NORGESMESTER: Gry er nybakt Norgesmester i utforsykling. Foto: Privat.

Ukas Tekna-medlem: – En elev ble skamklippet med en sløv kjøkkensaks

Det er ikke lett å holde elevene fokuserte i russetiden.

Hver uke stiller vi de samme 10 spørsmålene til ulike Tekna-medlemmer. Denne uka er det Gry Svantesvolds (34) tur:

Yrke: Lærer (lektor) på Gol Videregående Skole. Underviser i matematikk og fysikk.

Utdanning: Lektorutdanning i realfag fra Ås (NMBU).

– Hva er morgenrutinen din?

– Nå for tiden er rutinene under endring, da kjæresten skal flytte inn og nye rutiner skapes. Foreløpig ser det ut til at en god kopp kaffe og å se hverandre dypt i øynene er det nye.

– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

– En god miks av undervisning, planlegging av undervisning og møter. Skolehverdagen er på en måte rutinepreget, samtidig som ingen dager er like. 

– Hva jobber du med akkurat nå?

– Akkurat nå er det siste innspurt før høstferien, og de aller første prøvene er avholdt, eller rett rundt hjørnet.

– Hva er din sterkeste egenskap i jobben?

– Jeg er vel kjent for å ha en av de ryddigste arbeidspultene på skolen, og det gjenspeiler seg nok i jobben også. Ryddig, strukturert og en planlegger.

– Hva er det morsomste/rareste du har opplevd i jobben?

– Det rareste må være å undervise videregående under russetiden. Noen er superdedikerte og fokusert på kommende eksamen, mens andre er mest opptatt av å få tatt flest mulig russeknuter. Et eksempel var da en elev ble skamklippet med en sløv kjøkkensaks av en annen russ i en skoletime.

– Hvorfor valgte du dette yrket?

– Det bare ble sånn, er det ikke de de fleste sier? Jeg har helt sikkert blitt påvirket hjemmefra, da pappa også var lærer i de samme fagene som meg.

– Hvorfor fagorganiserte du deg? 

Da jeg studerte på Ås arrangerte Tekna et «kræsj-kurs» i calculus 2 en helg i forkant av eksamen, der øvingslærere var til stede. Kurset var for medlemmer av Tekna, og siden jeg var "keen" på å få med meg øvingshelgen satte jeg meg inn i hva Tekna sto for og fant ut dette var en fagforening som passet mine behov. Dessuten fikk vi gratis pizza!

– Hvordan kan vi best rekruttere barn og unge til å velge realfag? 

– Gjøre de nysgjerrige gjennom forsøk eller lignende morsomheter fra virkeligheten, og forklare løsningen bak på en enkel og grei måte. Få de til å bli nysgjerrige på hvordan ting fungerer, og la de utforske på egenhånd.

– Hvordan har året med korona påvirket deg?

Jobb: Jeg har blitt godt kjent med Teams, Teamsmøter og det å tenke annerledes. Det var mye frem og tilbake på skolen en periode, så å endre undervisningsopplegg i siste liten ble vi gode på.

Privat: Her har jeg vært glad for at sykling er en stor lidenskap. Det har vært lov å ta seg en sykkeltur i skogen under hele pandemien, så deler av hverdagen har vært ganske lik uavhengig av koronaregler.

– Hvordan tror du yrket ditt ser ut om 10 år?

– Som ellers i livet blir mer og mer digitalisert, og som vi ser i fagfornyelsen har programmering kommet inn i flere fag i hele utdanningsløpet. Jeg antar at det vil gå mer i denne retningen i framtiden også.