Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Kristian Knarbakk

HJEMMEKONTOR: Toget har blitt byttet ut med sofa og kaffe for ukas medlem. Foto: Privat.

Ukas Tekna-medlem: Ble truet med 25 tonn aluminium på trappa

– Det var en frisk intro til jobben i teknisk kundeservice.

Hver uke stiller vi de samme 10 spørsmålene til ulike Teknamedlem. Denne uka er det Kristian Knarbakks (32) tur:

Yrke: Produktansvarlig, Teknisk Kundeservice i Hydro Aluminium Holmestrand.

Utdanning: Siv. Ing. Materialteknologi fra NTNU (avgangsår 2015).

– Hva er morgenrutinen din?

– Vanligvis består den av å drøye sovingen så lenge som mulig, før jeg hopper opp, tar en dusj og går ut døra for å ta toget til Hydro Holmestrand. På toget hører jeg på podcast eller leser nettaviser. I disse dager med hjemmekontor har tiden på toget blitt erstattet med kaffe og youtube-videoer på sofaen, med en glidende overgang til jobb og lesing av mail i åttetiden.

– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

– En vanlig dag starter med å ta en kopp kaffe mens jeg leser mail og sjekker to-do listen på kontoret. Etter en time eller to tar jeg ofte en tur ut i produksjon for å snakke med folk og utføre praktiske oppgaver jeg har på agendaen. Det kan være å sende prøver til kunder, prate med de på laboratoriet eller inspisere reklamasjonsmaterialer. Etter dette bruker jeg tiden på å jobbe med prosjektene mine, samt å ta tak i de arbeidsoppgavene som krever litt mer tid.

– Hva jobber du med akkurat nå?

– Jeg jobber i teknisk kundeservice, så det er alltid noen reklamasjoner som skal undersøkes og nye produkter som skal vurderes. Jeg bruker også mye tid på å utvikle resirkuleringsvennlige alternativer til produktgrupper som tradisjonelt bruker rene aluminumslegeringer. Dette handler om å gjøre interne tester, undersøke metallet og ha dialog med kunder som er interessert i å være med på dette.

– Hva er din sterkeste egenskap i jobben?

– Jeg tror min sterkeste egenskap er at jeg er god til å vite hva som må kommuniseres og å se hva som må til for å få ting gjort i praksis. Jeg jobber jevnlig sammen med alle avdelingene i bedriften, og bruker dette til å få gjennomført prosjekter på tvers av avdelinger. Jeg synes det er veldig gøy å jobbe med mange forskjellige folk på en gang. Det er alltid noe jeg kan lære, og det er gøy å se at man kan danne seg et helhetlig bilde ved å snakke med folk som er eksperter på hvert sitt område.

– Hva er det morsomste/rareste du har opplevd i jobben?

– Det rareste jeg har opplevd er mitt første kundemøte i utlandet. Jeg jobber som ingeniør i  teknisk kundeservice, og denne gangen var vi på besøk hos en kunde i Slovakia. Han hadde reklamert på 25 tonn med aluminium, men etter grundige undersøkelser hos oss hadde vi konkludert med at dette ikke var vår feil. Møtet var veldig hyggelig helt frem til vi fortalte at reklamasjonen var avslått – da skrev kunden noen raske notater i boka si, før han ropte at hvis ikke vi fikset dette innen en uke skulle han bestille en lastebil og sende alle de 25 tonnene med aluminium rett hjem til meg! Det var en frisk intro til jobben i teknisk kundeservice, men heldigvis kom det aldri noen lastebil med aluminium…

– Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har alltid syntes at teknikk og realfag var spennende, men jeg hadde ikke realfag på videregående. Jeg begynte å studere psykologi på NTNU, men bestemte meg plutselig for at det ble litt for svevende og lite konkret. Siden jeg hadde mange venner på ingeniørfag som virket veldig fornøyde, hørtes det ut som et bedre alternativ. Jeg sluttet på studiet og begynte på forkurs i realfag, og deretter siv.ing materialteknologi på NTNU. Jeg har ikke angret siden!

– Hvorfor fagorgansierte du deg? 

– Tekna var veldig tydelig tilstede gjennom hele studiet. De var til god hjelp allerede da, og tilbød kurs og andre nyttig ting til studentene. Medlemskapet tok jeg med meg ut i arbeidslivet. Her har jeg skjønt at jeg står mye sterkere med en fagorganisasjon i ryggen. Jeg setter stor pris på ting som lønnsforhandlinger, lønnsstatistikk, kurs og mulighet for hjelp i rettstvister.

– Hvordan kan vi best rekruttere barn og unge til å velge realfag? 

– Jeg likte alltid best å gjøre eksperimenter for å se hvordan ting fungerte. Når vi skulle regne på det etterpå virket det mye mer engasjerende fordi vi visste hvorfor man gjorde alle regnestykkene. Ved å gjøre undervisningen så praktisk som mulig tror jeg kanskje man kan engasjere de som også synes det er litt vanskelig med bare teori.

– Hvilke apper klarer du deg ikke uten på jobb og når du er hjemme?

– På jobb er jeg mest glad i Microsoft Outlook, To-Do og Power BI. Jeg kan også anbefale DeepL Translator som en bedre oversetter enn Google. Hjemme er jeg mest avhengig av Spotify, podcast-appen Pocket Casts, Snapchat og LastPass passordmanager.

– Hvordan tror du yrket ditt ser ut om 10 år?

– Jeg tror nok at industrien vil se lik ut på mange måter. Men jeg håper at trenden med mer fokus på miljø vil gå raskere med årene, slik at det vil lønne seg å satse miljøvennlig. Forhåpentlig vil automatisering også skyte fart i vår bransje. Den tunge industrien liker godt å snakke om automatisering og industri 4.0, men foreløpig er det mye å gå på.