Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
To jenter med grønn T-skjorte

– Det her helt topp å være på forskerkurs i ferien, synes Nora og Gudrun fra Asker.

Tommelen opp for sommerlab og ferieforskning

10-åringene Nora og Gudrun er to av barna som deltar på Sommerlab i regi av Forskerfabrikken, Entusiasmen er stor når ungene får lage slim og eksperimentere med fenomener som magnetisme, lufttrykk og lys.

De hopper og spretter rundt i skolegården på Hvalstad skole i Asker. Skoleferien er i gang, men disse barna er en uke på Sommerlab med Forskerfabrikken, en av de viktigste partnerne Tekna har i arbeidet for å skape interesse og realfagsglede blant barn og unge.

I fem dager har de forsket og gjort eksperimenter som alle har en eller annen tilknytning til det overordnede temaet Jorda og verdensrommet.

Ballongblåsing for latsabber

10-åringene Nora og Gudrun storkoser seg, og ute i friminuttet forteller de mer enn gjerne om hva de har holdt på med.

– Å lage en solkoker har vært det gøyeste hele uka, sier Nora, før hun ombestemmer seg og går for det å lage pyramide av pinner og marshmallows. Gudrun er enig og forklarer hvordan de lagde byggverket sitt kjempehøyt og så solid at det faktisk kunne tålt et jordskjelv.

Barn som lager gass i reagensglass
Her skal det lages gass for ballongblåsing. I oransje T-skjorte kursleder Malene Holmen.

Hver dag hele uka har ulike temaer stått på timeplanen – som bakterier, lys, magnetisme og vann. I dag dreier det seg om jordas atmosfære, og barna skal undersøke luft og lufttrykk.

– Vi har hatt ballongblåsing for latsabber, forteller Nora og Gudrun, og ler. De har klart å lage gass ved å blande natron og eddik og riste skikkelig. Det blir det futt av!

Lufttrykk og raketter

Nå fyker de inn igjen for å lage luftraketter, først korte og så lange slangeraketter. Inne på pultene har de 24 ferieforskerne fått hver sin eske med ekte forskerutstyr. Det blir merkbart stillere etter hvert som de skal løse oppgaven med å lage en luftrakett av et sugerør, litt papir og limbånd. Konsentrasjonen er på topp. Så er det ut og teste hvor langt de klarer å få dem til å fly bare ved trykket de selv lager med pusten. Etterpå skal de bruke en hageslange til å få enda mer luft inn i lange raketter.

To jenter bøyd over eksperiment ved pulten
Konsentrasjonen er på topp når Gudrun og Nora skal finne ut hva som skjer i de ulike eksperimentene.

Student og kursleder

Kursleder Daniel Brandt (25) har denne sommerjobben for 5. gang. Selv studerer han matematikk, robotikk og intelligente systemer på Universitet i Oslo. Han stortrives med å veilede de ivrige barna.

– Det er gøy å få være litt barnslig selv og være med barna og gjøre eksperimentene.

Han har inntrykk av ungene har det artig samtidig som de lærer naturfag på en morsom måte.

–  Det kan bli lettere å komme seg gjennom faget på skolen etter at de har sett hvor mye mer spennende det kan være ved å gjøre eksperimenter enn bare å lese om det i en lærebok på skolen.

To studenter i oransje T-skjorte
– Dette er en kjempemorsom sommerjobb, synes kurslederne Daniel Brandt og Malene Holmen, som ellers i året studerer henholdsvis matematikk, robotikk og intelligente systemer, og fornybar energi.

Han har selv alltid vært interessert i realfag, og prøvde seg først som kursleder for Forskerfabrikkens mattekurs før han ble kursleder på Sommerlabben.

– Det er en veldig artig jobb, som jeg gjerne oppfordrer andre studenter til å prøve seg i, sier han.

Malene Holmen (22) er den andre kurslederen. Hun er akkurat ferdig med bachelor i fornybar energi ved NTNU i Trondheim.

–  Det er andre gang jeg har denne sommerjobben, og det er like gøy i år, sier hun.

– Opplegget funker 

Anne Eriksen, nestleder i Forskerfabrikken, forteller at de har arrangert sommerskoler siden 2006, og at de totalt har holdt godt over 2000 sommerskoler for nær 45 000 barn.

–  I år arrangerer vi over 200 sommerskoler i alle fylker i hele Norge, og vi antar at vi vil nå ut til over 4500 barn, sier Anne Eriksen.

Hun er ikke i tvil om at opplegget funker.

Foresatte som har hatt barn på Sommerlab oppgir av barnet har lært mye, og 98 prosent opplever at barna er fornøyd med sommerskolen.

– Gjennom spennende aktiviteter ønsker vi å vise barna hvordan naturvitenskap kan skape gode løsninger for fremtiden, sier hun.

Det fem dager lange forskerkurset er tilpasset barn som går på 4.-6. trinn. Eriksen forteller at innholdet har ekstra fokus på miljø, bærekraft og teknologi.

Tre ganger har Forskerfabrikken intervjuet tidligere kursdeltakere 10 år etter deltakelsen.

– Disse intervjuene viser at 70 prosent av de som har deltatt er interessert eller meget interessert i naturvitenskap i dag, og 40 prosent mener at kursene hadde stor betydning for naturfagsinteressen de har i dag, opplyser Anne Eriksen.