Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Haakon Knoph

«Chief Organizational Officer» Haakon Knoph i reMarkable på hjemmekontor med skrivebrettet for hånden.

Skyhøy vekst med digitalt skrivebrett

–  Det siste året har vi ansatt nesten to personer i uken, og vi har ingen planer om å stoppe. Det sier leder for organisasjonsutvikling Haakon Knoph i det norske it-selskapet reMarkable. I fjor kåret magasinet TIME selskapets skrivebrett til en av fjorårets mest spennende oppfinnelser.

reMarkable er et av selskapene på Tekna Magasinets liste «15 på topp i jobbvekst i it-sektoren – det vil si selskapene med sterkest jobbvekst i «koronaåret» (mars 2020 til mars 2021). Lista er basert på A-meldinger arbeidsgivere sender inn hver måned til NAV, SSB og Skatteetaten. Ifølge denne innrapporteringen etablerte reMarkable 70 nye arbeidsforhold i den perioden.

Selskapet, som har utviklet et skrivebrett (Paper tablet) er blitt omtalt som en forbrukerteknologisuksess, og det nærmeste du kommer følelsen av å skrive på papir.

Les også Disse IKT-selskapene ansatte flest i koronaåret

– Vi brenner for teknologi som hjelper deg å tenke bedre. Alle våre ansatte er her i Oslo. Vi er ambisiøse og vi spiller hverandre gode, sier «Chief Organizational Officer» Haakon Knoph som opplyser at selskapet satser på fortsatt vekst.

Kåret av magasinet TIME

Tekna-medlem Patrick Hisni Brataas får ofte nysgjerrige blikk når skrivebrettet er fremme. Foto: Susann T. Daljord/ reMarkable. 

Det var sivilingeniøren Magnus Wanberg som hadde ideen til skrivebrettet. Han begynte utviklingen i 2013 med en håndfull ansatte og startet selskapet reMarkable i 2016. I fjor ble deres 2. generasjon «paper tablet» kåret til en av de hundre beste innovasjonene i 2020 av magasinet TIME.

– Vi er nå cirka 200 ansatte, som er over dobbelt så mange som vi var før vi ble sendt på hjemmekontor i mars i fjor. Det siste året har vi ansatt nesten 2 personer i uken, og vi har ingen planer om å stoppe, sier Haakon Knoph.

Han forteller at de har ambisiøse planer for fremtiden, at de trenger flere flinke folk og at de har jobbet masse med rekruttering de siste to årene.

Et av de 26 Tekna-medlemmene i selskapet, Patrick Hisni Brataas, med mastergrad i elektronikk og datateknologi fra Universitet i Oslo, startet i selskapet i 2017.

Han synes det er spennende med den raske veksten i selskapet, selv om hjemmekontortilværelsen ikke har gjort det så lett å bli kjent med nye det siste året.

– Det gir energi når jeg ser hvor mye tid og ressurser selskapet bruker på å rekruttere de beste folka og hvor mye vi investerer i de ulike avdelingene, sier Patrick.

Føler eierskap til produktet

Som enhetsleder for «embedded software»-utviklere jobber Patrick med å lage nye produkter og vedlikeholde eksisterende.  

– Vi lager et produkt som jeg tror på og som jeg føler eierskap til, sier han.

Han forteller at bedriften gjør det meste selv, hovedsakelig med folk lokalisert på samme kontor i Oslo. Det betyr at de har folk som jobber med design, markedsføring, logistikk, kvalitetssikring (QA), lover og regelverk, og andre funksjoner.

– Det er kombinasjonen av å lage nye produkter hvor vi har kontroll på alt det tekniske fra kretskort til skyen, og at vi jobber tett med de andre ikke-tekniske fagdisiplinene, som gjør reMarkable til en spennende bedrift å jobbe i, sier Patrick Hisni Brataas.

– Selv min mor forstår hva jeg jobber med

Enheten til Patrick har ansvaret for å finne og kvalifisere komponenter, og sørge for at programvaren som kommuniserer med disse fungerer.

– Vi implementerer programvare for produksjonstest på fabrikk som kvalitetsikrer hvert produkt som produseres. I tillegg har vi ansvaret for systemet som lager nye software-oppdateringer, som skal til kunder via fabrikk eller «over-the-air», forklarer han.

Han synes det er ekstra morsomt å lage et produkt man kan ta og føle på.

–  Det mest fascinerende med produktet er kanskje at selv min mor forstår hva jeg jobber med, ler Patrick. Han ser på reMarkable 2 som et produkt som erstatter papir og gir det digitale superkrefter.

– Det er et produkt folk flest forstår hva er når de får det i hendene, sier han. Han forteller at det ikke er sjeldent at han får spørsmål om skrivebrettet fra tilfeldige forbipasserende eller personer ved siden av seg på flyet, når han har det fremme.

–  Ofte lurer de på hva det er, eller om det er en reMarkable. Det er alltid så spennende å se og høre hva personer synes om det vi lager, før jeg forteller at jeg jobber der.

Behovet for høyere IKT-kompetanse øker

Ifølge en fersk rapport fra Samfunnsøkonomisk Analyse der Tekna var en av bestillerne er behovet for antall sysselsatte med IKT-utdanning i Norge beregnet til å øke fra rundt 56 000 personer i 2019 til 94 000 personer i 2030. 

Haakon Knoph opplyser at de ansetter folk i alle avdelinger, men at det i teknologiavdelingen er spesielt behov for kompetanse innen skyløsninger, software, kvalitetssikring og «embedded» (innebygde datasystemer).

– Det er masse flinke folk i Norge innen IKT, og vi jobber aktivt med å tiltrekke oss de beste hodene, sier han. Han tror behovet for personer med høyere IKT-utdanning bare vil fortsette å øke.

– Samtidig som reMarkable vokser som selskap, øker også behovet for mer kapasitet og ny kompetanse. Vi er opptatt av at de vi ansetter virkelig brenner for det de jobber med og at de passer inn i vår fine kultur, sier han. 

Tekna-medlem Patrick Hisni Brataas merker godt at det er behov for å løse utfordringer som spenner på tvers av bedriften på nye måter når den vokser. Han synes bedriften har klart å løse utfordringene med pandemien på en god måte.

– Som nyansatt her er du med på en god «onboarding» de første ukene. Alle nyansatte får en mentor og en fadder, og tilgang til en podcast der Magnus (gründer og daglig leder) snakker om miljø og kultur i selskapet. Det arrangeres blant annet digitale frokoster med morgenlevering på døren, fredagspils, quiz og livesendinger, forteller Patrick. 

Han merker at det er mange som har behov for hans og kollegaers type kompetanse, og tror mange opplever at det er arbeidstakers marked for folk med IKT-utdanning for tiden.

Les også Disse IKT-selskapene ansatte flest i koronaåret

Les også Her skapes det jobber - får ikke nok eksperter