Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Cecilie Anine Thorsen foran en whiteboard med mate formler

MATEMATIKK OG NATURFAG: Cecilie Anine Thorsen underviser vanligvis i matte og naturfag på skolen. Foto: Privat.

- Jeg tror absolutt lærere kan dra nytte av å være medlem av Tekna

Kurs som er spesiallaget for lærere var en av de største grunnene til å bli medlem for Cecilie Anine Thorsen.

I en tid der det kommer nye krav inn i læreplanene, er det en fordel å ha tilgjengelig verktøy for å beherske nye ferdigheter.

– Som dette med programmering i år. Her drar medlemmer stor nytte av at det lages kurs målrettet mot lærere, der mange skoler kanskje ikke er gode på dette selv. Jeg tror absolutt at lærere kan dra nytte av å være medlem av Tekna, sier Thorsen.

Hun underviser vanligvis i matematikk og naturfag, så arbeidsdagen består av planlegging av undervisningsøkter og å være i klasserommet med elevene.

– Skolen jeg jobber på har fagdager, som betyr at jeg hovedsakelig har 5-timers økter i samme fag med de samme elevene fra 8.30-13.00. Dette gjør at man har litt friere tøyler i klasserommet, og til å bryte opp dagen med ulike aktiviteter. Det kan være forsøk, utforskende oppgaver osv. Sist uke brukte vi en hel fagdag på prosjekt i modellering med stor grad av frihet for elevene. 

– Dette skoleåret har vært hektisk på mange måter. Ny læreplan som skal implementeres på vg1, koronasituasjonen, bytte mellom gult og rødt nivå, og dager med kun digitalundervisning. Elever kan havne i karantene, jeg selv har vært i karantene, så det har vært og er mange utfordringer gjennom arbeidsdagen. 

– Hva som er det mest utfordrende, og det mest givende med å være lærer?

– Det å være med på læringsprosessen til elevene. Å få oppleve den aha-opplevelsen i matte hos elever blir aldri kjedelig. Å se realfagsglede hos elever, å være med på å øke denne er noe av det aller beste med jobben. Det var fysikklæreren min på videregående som virkelig tente realfagslysten hos meg, og jeg håper at jeg kan bringe det videre til mine elever.

– Den største utfordringen jeg opplever gjennom de årene jeg har jobbet er tiden. Den strekker ikke til, for å gjøre alt det man så gjerne skulle gjort enda bedre. Å se alle elevene, å tilpasse undervisningen godt nok til alle er hele tiden en utfordring. Igjen har Korona gjort det enda mer krevende i år. Motivasjonen til mange elever har dalt i denne perioden, som selvfølgelig gjør det krevende å holde læringstrykket oppe, sier hun. 

Dette ga meg trygghet på at Tekna også var riktig fagforening som realfagslærer

Spesialtilpassede kurs for lærere hos Tekna Realistene finner du her

Fått utnyttet medlemskapet godt

Det var mange grunner til at Thorsen ble medlem. Kurs som er spesiallaget for lærere var én av de største.

– Blant annet innboforsikring, og mye faglig og sosialt innhold for studenter. Siste året som student var jeg med Tekna Realistene på tur til Andøya, der det var kurs på Narom om verdensrommet, og til konferansen ASE i Reading. Dette ga meg trygghet på at Tekna også var riktig fagforening som realfagslærer, og ikke bare som student. 

Hun har selv fått brukt medlemskapet fra alt fra kurs til økonomiske fordeler.

– Jeg har blant annet byttet bank, sånn at jeg har fått lavere rente. Men det jeg har dratt mest nytte av er alle faglige kurs. Tekna har arrangert flere programmeringskurs, som har vært nyttig nå som programmering skal inn i alle mattefagene på vgs. Jeg har til og med vært med på SUP-yoga i regi av Tekna, så det er veldig mye variert, men det aller største var nok å få være med Tekna sin faggruppe for lærere til CERN. Det var en opplevelse!

– Jeg har så langt ikke hatt behov for juridisk hjelp, utover at jeg melder saker inn til tillitsvalgt der jeg jobber, som tar sakene videre. Vi er en stor Tekna-gjeng på arbeidsplassen min, og det gjør at vi har stor gjennomslagskraft også, sier hun.

HAR BRUKT MEDLEMSKAPET GODT: Læreren har fått benyttet seg av de fleste av fordelene i Tekna. Foto: Privat.

– Har fått juridisk hjelp

Roymond Olsen har delt arbeidssted mellom Norges forskningsråd og Kirkeparken VGS. Han synes noe av det beste med jobben er å gi motivasjon til de elevene som har ekstra behov for det.

– Det som er mest utfordrende med å være lærer er nok de menneskelige utfordringene. Det er dog også noe som gjør det givende. Eksempelvis elever som har falt helt utenfor, og trenger en god relasjonsperson som forstår dem, det synes jeg både er utfordrende og givende, sier han.

Han ble medlem fordi han ble fristet av det faglige nettverket, inkludert foredrag og aktiviteter som kom med på kjøpet. 

– Hva har du brukt medlemskapet ditt til så langt? Bruker stadig både lønnsstatistikk og nettverksbyggeren

– Så langt har jeg begynt å engasjere meg, og sitter som leder i realfagsrekrutteringsstyret i Oslo (hvor vi forøvrig alltid er på utkikk etter flere som brenner for rekruttering til teknisk- naturvitenskapelige fag!). Det var ikke før i fjor da jeg skulle kjøpe bolig at jeg også innså hvor gode avtaler Tekna har med for eksempel Danske bank om boliglån med veldig lav rente. I tillegg har jeg også spart mye på å ha forsikringene mine i Gjensidige.

 

Bruker stadig både lønnsstatistikk og nettverksbyggeren

– Jeg både deltar på og arrangerer faglige arrangementer, har fått juridisk hjelp til kontrakt da jeg fikk jobb, og bruker stadig både lønnsstatistikk og nettverksbyggeren. Jeg tror rett og slett at jeg har benyttet meg av hele repertoaret til Tekna!  

Han tror flere lærere kunne hatt stor nytte av å Tekna i ryggen av flere årsaker.

– Både i tiden som kommer og i tiden som har vært. Jeg tror realfagslærere vil dra nytte av et faglig nettverk hvor de kan få inspirasjon gjennom arrangementer, samtidig som de blir godt representert av Tekna Realfagslærerne er midt i blinken. Elevene mine hadde eksempelvis aldri fått høre om hvordan birøkting foregår, og hvordan vi kan hjelpe biene om jeg ikke hadde vært på kurs om det i Tekna.  

– Man kan kanskje si at vi ikke har like stor gjennomslagskraft på lærerfeltet som andre større fagforeninger på feltet, men jeg mener alt det ekstra man får på lang vei gjør opp for det. Videre, om man noen gang skulle tenke seg å bytte beite og gå tilbake til sine faglige røtter, så har man Tekna i ryggen uansett, sier Olsen.

 

Bli medlem

Hos oss får du tryggheten med en sterk fagforening i ryggen og mange medlemmer sparer over 10 000 kr i året på våre avtaler.