Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Elisabet Haugsbø peker mot bilde

Tekna-president Elisabet Haugsbø vil gjerne inspirere unge til å velge teknologi og realfag, og håper mange andre teknologer også vil være rollemodeller.

– Hæ! Har du egne passord for alle apper du bruker?

Elevene hadde mange spørsmål da Tekna-president Elisabet Haugsbø frontet ny rollemodellordning.

Om lag 150 elever fra Sciencelinja på Greåker videregående i Sarpsborg var samlet i auditoriet da Tekna-president Elisabet Haugsbø nylig var på besøk. Hun fortalte om hvorfor hun valgte å studere teknisk kybernetikk og hvordan hun bruker det i jobben som digital sikkerhetssjef. Haugsbø stilte som rollemodell i den nye ordningen STEM arbeidsliv fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering som Tekna støtter.

– Dette var veldig inspirerende, sa flere av elevene etter foredraget. Elisabet utfordret dem med spørsmål om IT-sikkerhet, og flere måtte innrømme at de for eksempel delte passord med andre. Elisabet, som blant annet har jobbet som etisk hacker, fortalte om risikoen for at selskaper og miljøer kan misbruke informasjonen de finner om deg på nettet.

Elevene fikk høre om Elisabets reise fra oppveksten på gård på Vestlandet, om ønsket om å jobbe med robotproteser, til studier ved NTNU, hva hun drev med i de første jobbene og hvordan hun opplevde overgangen fra studier til jobbtilværelse.

Auditorium med elever
Omlag 150 elever ved Sciencelinja på Greåker videregående hørte Tekna-presidenten fortelle om sin vei inn i teknologiske studier og yrke.

Var etisk hacker på cruiseskip

Flere ting så ut til å engasjere elevene. Blant annet fortalte Haugsbø om hvordan hun jobbet med å finne ut hvor lett det ville være å svindle til seg sjetonger i kasinoet på et cruise-skip med 12 000 passasjerer. Som etisk hacker prøvde hun å finne hullene i datasystemet for dette.

– Alt rundt oss har små datamaskiner. Huset ditt er fylt av ting som er koblet til wi-fi og kan hackes. Fordi hele livet vårt er digitalt og på internett, så vil datainnbrudd være det samme som innbrudd hjemme hos deg, sa hun.

Tekna-presidenten mener det er et kjempestort samfunnsproblem at vi ikke klarer å jobbe bedre med IT-sikkerhet, og at vi trenger mange flere som utdanner seg innen IKT-fagene.

Følg interessen!

Til elevene kom Elisabet Haugsbø med gode råd, som å senke skuldrene litt i forhold til karakterjag, gå etter sine egne interesser og ha det moro når de blir studenter. Selv mente hun studietida var de beste fem årene av sitt liv. 

– Ofte ender du med å jobbe med andre ting enn akkurat det utdanningsretningen din handlet om. Med en realfag- eller teknologiutdanning kan du gjøre mange ting uansett hvilken retning du velger, sa hun.

Haugsbø i samtale med elever i auditorium
Linnéa Czwartek-Takelund, Rashmi Thapa og Tobias Fagerås var noen av dem som ville snakke med Tekna-presidenten etter foredraget.

Nyttig å bruke rollemodellordningen

Avdelingsleder for studiespesialisering realfag og science ved Greåker videregående skole, Nina Elisabeth Nilsen, var kjempeglad for å ha fått Tekna-presidenten på besøk som rollemodell.

– Rollemodellordningen er noe vi synes er veldig nyttig å benytte oss av. Det er ekstremt inspirerende og motiverende å få besøk av eksperter utenfra som kan fortelle om hvorfor ungdommen skal studere realfag, og som viser ved eksempler at realfag handler om mye av det vi gjør hver dag i ulike bedrifter og virksomheter.

Rollemodellordningen er fra i år en del av en ny digital løsning som kalles STEM arbeidsliv som er utviklet av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR). Det er en videreutvikling av rollemodellordningen som ble etablert av Kunnskapsdepartementet i 2011.

STEM er en vanlig betegnelse på realfag, og er en forkortelse for det engelske «Science, Technology, Engineering, Mathematics».

– Hensikten er å gjøre det lettere for skoler og arbeidsliv å samarbeide om å få flere elever til å velge studieretninger med fokus på realfag, sier prosjektleder Tonje Strøm Olderskog i Nasjonalt senter for realfagsrekruttering.

Avdelingsleder for studiespesialisering realfag og science ved Greåker videregående skole, Nina Elisabeth Nilsen ( til venstre) syntes det var ekstremt inspirerende og motiverende å få Tekna-presidenten på besøk som rollemodell. I midten politisk rådgiver i Tekna, Randi Hugnes.

Rekrutterer bedrifter til å bli STEM-partner

Hun opplyser at den digitale plattformen er en teknisk løsning som er gratis for alle ungdomsskoler og videregående skoler. Senteret har startet med å rekruttere bedrifter, og jobber samtidig med å rekruttere virksomheter regionalt og nasjonalt.

– Vi ønsker å gi lærere og rådgivere et verktøy der de enkelt finner relevante STEM-aktiviteter både lokalt og nasjonalt, og raskt kan gjøre avtaler med våre registrerte partnerbedrifter, sier hun.

Olderskog håper at flere virksomheter skal bli med og bidra inn i tiltakene. At Tekna-presidenten selv stiller som rollemodell mener hun gir en god signaleffekt for andre virksomheter.

Fredrik og Olav Andreas
Fredrik Texmo Grønn og Olav Andreas Tofteberg Sørmo, som begge går i første klasse i videregående var ennå usikre på hvilke fag de ville fordype seg i videre.
Tobias og Linnea
Tobias Fagerås og Linnéa Czwartek-Takelund i tredje klasse var begge ganske klare på hva de vil studere. For Tobias må det bli noe med fysikk og matematikk, mens Linnéa var mest interessert i robotikk og kybernetikk.

Glad for at Tekna går i front

– Vi er utrolig glade for at en ung kvinnelig leder med stort engasjement for teknologi- og realfag, som Elisabet Haugsbø har, velger å involvere seg som rollemodell og fremme STEM arbeidsliv. Det er fantastisk viktig at en aktør som Tekna og en person som Elisabet – med den posisjonen hun har – går i front og viser at dette med langsiktig rekruttering er viktig å prioritere, selv i en hektisk hverdag, sier Tonje Strøm Olderskog. 

Hun mener at det å vise ungdommene mulighetene er helt avgjørende, for nå velger alt for få ungdommer å fordype seg i realfagene på videregående skole.

Portrett av kvinne med mørkt hår
Tonje Strøm Olderskog er prosjektleder for STEM arbeidsliv i Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Foto: Elisenberg foto

For få fordyper seg i realfag

– Statistikk fra Utdanningsdirektoratet viser at det var i overkant av 1000 studieplasser som krevde R2-matte i Norge i fjor som stod tomme. Uavhengig av hvor mange studieplasser vi har, eller hvilken kompetanse arbeidslivet trenger, er vi like langt om elevene ikke er motivert eller kvalifisert til videre studier. 

– STEM partnere som prioriterer å tenke langsiktig om egen rekruttering ved å vise mulighetene STEM-fagene gir kan trigge interessen også hos dem som ikke har tenkt i denne retningen i utgangspunktet. Det kan bidra til at flere kvalifiserer seg til høyere utdanning og styrker bedriftens og bransjens fremtidige rekrutteringsgrunnlag, sier Strøm Olderskog.

– Bli STEM-partner!

– Tekna jobber for at flere skal velge realfaglig utdanning fordi mange av nåtidens og fremtidens utfordringer bare kan løses ved hjelp av gode kunnskaper innen naturvitenskapelige og teknologiske fag.

– Er du opptatt av at virksomheten din skal kunne knytte til seg folk med høy kompetanse i fremtida, så benytt sjansen til å bli en STEM-partner, og bli med å inspirere neste generasjons interesse for teknologi og realfag, oppfordrer Elisabeth Haugsbø.