Sliter du med en vanskelig kollega? Slik løser du konflikter på jobben

Det er to vanlige taktikker til å løse konflikter mellom kolleger. Den ene kan gjøre alt mye verre, den andre skaper fred – i de aller fleste tilfeller.

Du kjenner kanskje igjen situasjonen. Kollegaer som ikke gjør jobben sin. Som sprer om seg med spydige slengbemerkninger. Som maser, kritiserer og saboterer all trivsel på jobb. Dersom du har opplevd at en kollega går deg på nervene, er du langt fra alene.

Det kan få selv den beste av oss til å klage vår nød til sjefen, og iblant ser vi ikke noen annen løsning enn å oppdatere den gamle CVen og søke på nye jobber.

Likevel er det mange som ikke tar dette opp med personen det gjelder. Og når man først gjør det, kan det fort gå helt skeis.

Men det er faktisk fullt mulig å løse situasjonen.

Du kan bli skuffet…

Det vet Kjell Ribert alt om. Han har jobbet med konflikthåndtering i over et tiår, og har hørt nær sagt alle tenkelige og utenkelige krigshistorier fra norske arbeidsplasser.

Han forklarer at det er to vanlige tilnærminger til å løse problemer mellom kolleger. Den ene bærer oftest helt galt av sted, den andre vil løse situasjonen i de aller fleste tilfeller.

– Dersom du følger den riktige tilnærmingen, vil problemet løse seg 95-98 prosent av gangene, sier Ribert.

Hvis du tror den riktige løsningen er å gå til sjefen, og få sjefen til å ordne opp, vil du bli skuffet.

– Dette er det jeg kaller den juridiske tilnærmingen. Da mener du at det riktige er at kollegaen din må flyttes eller miste jobben. Han må i det minste straffes. Det hjelper ingen.

Ribert råder deg heller til å velge det han kaller en «lærende tilnærming». Utgangspunktet her er at det ikke er noe galt med din kollega, problemet er at han eller hun gjør noe som ikke tilfredsstiller dine behov. Det må du lære opp kollegaen din til å gjøre.

– Personer er stort sett ikke vanskelige, men når jeg har en konflikt med deg, så vil jeg alltid definere at du er problemet, og motsatt. Men det er relasjonen mellom deg og meg som er vanskelig.

Kjell Ribert leder kurset Hvordan takle vanskelige personer. Les mer her!

Guide til konflikthåndtering

hvordan går du i gang med å løse problemene dine?

Du kan ikke løse noe som helst, før du skjønner hva problemet er. Mange er ute av kontakt med egne behov og følelser, og er ikke klar over dette.

Ribert skisserer fire etapper. Den første og siste handler om kollegaen din, den andre og tredje handler om deg.

1: Observasjon. Finn ut hva problemet er. Hva er det du opplever som problematisk? Hvilken konkret adferd er det du reagerer på?

Øvelse: Beskriv situasjonen og vær bevisst på hva som faktisk skjedde, og hva det er du fortolker. Bruk et nøytralt språk og unngå å tilskrive kollegaen din motiver.

2: Følelser. Hva slags følelser vekker denne oppførselen? Er det utålmodighet, sinne, frustrasjon? Alle mennesker føler noe hele tiden – også menn, poengterer Ribert.

3: Behov. Hva er det som vekker disse følelsene i deg? Ta en titt i speilet. Alle dine negative følelser kommer av utilfredsstilte behov, forklarer Ribert. Kanskje har du behov for respekt, og irriterer deg over at din kollega ikke overholder avtaler og tidsfrister.

4: En anmodning. Foreslå en måte å løse problemet på. «Jeg vil gjerne at vi gjør det slik.» En konkret adferdsendring som er lett å måle.

Deretter må du snakke med vedkommende. Dersom din kollega ikke vet at det er noe problem, blir det veldig vanskelig for din kollega å endre sin oppførsel.

Oppgjørets time

OK, så du kommer deg altså ikke unna å prate med vedkommende. Hvordan gjør du det?

Styr unna alt som kan virke anklagende. Dersom du angriper din kollega, kommer dere stort sett ingen vei. Start heller med å fortelle om deg selv og dine svakheter og behov.

Du skal først og fremst snakke om deg selv. Du skal fortelle din kollega noe om deg. «Jeg opplever at…», «jeg har behov for at…», «jeg synes det er ubehagelig…».

Dersom problemet er at du føler kollegaen din er altfor kritisk, kan du si at du ikke takler kritikk så bra, og at det vil hjelpe deg om kritikken blir presentert mer varsomt og konstruktivt.

Ribert forteller at det er tre ting du må ta med deg i møtet: aksept, empati og kongruens.

Aksept: Samme hva slags problem din kollega har, eller hva hun har gjort, er dette bare en feil hun har gjort. Det er ingenting galt med henne som person.

Empati: Du skal bry deg om hvordan det føles for din kollega å høre denne kritikken.

Kongruens: Det skal være samsvar mellom det du føler og hva du sier. Dersom du føler problemet ikke blir tatt på alvor, må du si fra om det.

– Du skal ikke rope og skrike, men når du får en følelse, som er relevant for samtalen, da er det nødvendig at du setter ord på følelsen. På en rolig og sindig måte forteller du din kollega hva du føler.

Følger du denne guiden, vil problemet løse seg i nær sagt alle tilfeller, lover Ribert. Men noen få ganger vil situasjonen likevel gå i lås.

– Men ikke tenk at nå har vi har med en psykopat å gjøre! Vår jobb er ikke å diagnostisere medarbeiderne våre. 

Vil du lære mer om hvordan du lærer å håndtere konflikter på arbeidsplassen? Tekna holder kurs i konflikthåndtering, som har fått svært gode tilbakemeldinger. Kurset er praktisk lagt opp, og gir deltagerne verktøy til å håndtere utfordrende situasjoner de står oppe i, som motstand, frustrasjon og hersketeknikker. 

Deltagerne lærer dessuten hvordan de kan starte en vanskelig samtale og hvordan de kan beholde roen i ubehagelige situasjoner. Les mer om kurset her.

– Jeg er veldig glad for at jeg tok kurset og fikk ta del i og øve på bruk av konkrete verktøy. Det gir en veldig god mestringsfølelse å ha erfart at jeg kan beholde roen i møte med [person] sitt sinne, anklager og nedlatende ord, skriver en tidligere deltager om kurset. Les flere tilbakemeldinger her.

Publisert: 13. august 2018