Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Jannecke Bugge og Anna Svanberg
IKKE VENT: Jannecke Bugge og Anna Svanberg advarer deg til å utsette å ta tak i konflikter på jobb. Foto: Svein Brimi.

Kursinnsikt

Står du midt i en konflikt på jobb? Slik kommer du deg ut av den

Publisert: 20. juni 2022

Det kan være fristende å klage sin nød til sjefen, men det er ikke det første du bør gjøre, ifølge Anna Svanberg og Jannecke Bugge.

– Veldig ofte handler konflikter på jobb om dårlig samarbeid, sier Anna Svanberg, som sammen med Jannecke Bugge driver Brave Leadership AS.

Folk er mer stresset og havner oftere i konflikter enn før, ifølge Svanberg og Bugge, som i regi av Tekna holder kurs i å håndtere konflikter.

– Når vi selv er presset og stresset er vi mer sårbare for andres oppførsel, i tillegg til at vi selv ikke er på vårt beste. I dag opplever veldig mange at de har en kompleks arbeidshverdag med krevende problemstillinger og korte frister. Stress gjør oss mer oppmerksomme på egne følelser, og det blir fortere konflikt.

Det beste og modigste er å ta opp problemet med den det gjelder, mener de. Samtidig er det  å ta initiativ til en samtale med den man ikke kommer overens med, lettere sagt enn gjort.

– Hvis man er såret, lei seg eller sint er det vanskelig å legge den faktiske saken på bordet, forklarer Svanberg.

– Det første vi ønsker at folk gjør, er å kjenne etter om de er klare for å møte personen de står i konflikt med.

Ønsker du å bli bedre å håndtere konflikter? På Teknas kurs får du teknikker for å beholde roen i møte med vanskelige personer og situasjoner.

Sånn løser du konflikten

Når man står midt i en konflikt, kan bare tanken på å ta opp problemet med vedkommende være avskrekkende. Likevel er det dette Svanberg og Bugge mener du bør gjøre. Her kommer noen tips til hvordan.

1) Vær ditt beste jeg

Svanberg og Bugge gir opplæring i det de kaller selvledelsesteknikker. Det handler om å legge best mulig til rette for seg selv før en tar opp problemet med den det gjelder.

– Selvledelse handler om å bevisstgjøre egne følelser og ta vare på grunnleggende behov som ofte er avgjørende for å tenke klart. Du trenger å være ærlig med seg selv på hva du har ansvar for inn i konflikten. Det krever mot. 

Ved å puste, få nok søvn, unngå lavt blodsukker, og være ærlig om egne følelser, vil du være bedre forberedt på å lykkes med en konstruktiv samtale.

2) Ikke vent

Jo lenger du venter med å ta opp konflikten med vedkommende, jo vanskeligere kan det bli.

– Prøv å ta tak i den vanskelige situasjonen så tidlig som mulig. Hvis du lar det gå for lang tid før du tar tak i problemet, kan det allerede ha gått utover selvfølelsen din. Ikke tenk at «noen andre må fikse dette snart», vær modig og ta initiativ til å snakke med personen selv.

3) Definer konflikten

 Av og til kan det være vanskelig å vite hva som irriterer en. Før du konfronterer personen, er det derfor lurt å sammenfatte problemet.

– Vær så konkret som mulig og definer for deg selv eller noen du stoler på hva problemet er, før du inviterer til samtalen, sier Bugge.

Jo mer konkret du er, jo enklere vil det være å føre samtalen, og sjansen er større for å bli forstått.

4) Ikke anklag

Det er viktig å møte personen på en måte som er så lite konfronterende som mulig.

– Sett deg ved siden av istedenfor overfor, råder Svanberg, – du kan også spørre om personen vil gå en tur med deg. Når man går eller sitter ved siden av hverandre, oppleves situasjonen som mindre truende.

Det er også viktig å være bevisst ordbruken og hvordan du legger frem problemet.

– Hvis du bare beskylder andre for at de er et eller annet, kommer du ikke ut av konflikten, sier Svanberg, – si heller: «Når du gjør dette, opplever jeg...», istedenfor: «du gjør sånn og sånn».

5) Vær nysgjerrig

Det kan være vanskelig å vise genuin interesse overfor en person som irriterer deg eller har oppført seg direkte slemt mot deg, men Svanberg understreker at å vise nysgjerrighet og interesse overfor personen, kan bidra til å løse konflikten.

– Å gå inn i en samtale med irritasjon og piggene ute, vil sjeldent føre noen vei, sier hun.

For å få i gang en god samtale, er det derfor viktig å være nysgjerrig overfor personen du skal snakke med.

– Abraham Lincoln skal ha sagt: «I don’t like that man. I must get to know him better», sier Bugge, – det sitatet er et fint sted å begynne. Det er alltid en grunn til at folk gjør som de gjør, avslutter hun.

Står du midt i en vanskelig konflikt med noen på jobben? Meld deg på kurs og få personlig veiledning til hvordan du kan løse konflikten du står i.

Les også