Slik planlegger du den perfekte Tour de France-ferien

Fire gutter skal overnatte i en bobil i to uker, mens de manøvrerer seg gjennom fjell, sykler og millioner av mennesker. Kan for mye planlegging ødelegge for spontaniteten?

En ferietur kan bli et deilig minne for livet eller et sant mareritt.

På den ene siden opplever du nye steder, spiser god mat og tilbringer kvalitetstid med dine nærmeste. Men på den andre har du evigvarende køer, turistfeller og familie som går deg på nervene.

Hvordan sikrer du at ferieturen blir en suksess?

Som med så mange andre ting, er planleggingsfasen avgjørende. Med litt planlegging kan vi styre unna køen, samt unngå ubehagelige overraskelser og krangling underveis.

Destinasjon: Tour de France

Det håper i hvert fall Christoffer Beinnes (30), Torgeir Lorentzen (31), Rune Moen (30) og John Andreas Larsen (31) fra Molde å unngå. I juli skal guttene på tur til Frankrike for å følge det gigantiske sykkelrittet Tour de France.

De spiller hver sin rolle i gjengen. John Andreas er den som får ting gjort og som har full kontroll på reiseplanen. Torgeir er den uforutsigbare, som misliker budsjett og planer og vil at turen skal være så spontan som mulig. Rune er nerden som kan alt om sykkelidrett, mens Christoffer liker å se på seg selv som en slags prosjektleder som holder lagmoralen i gjengen på topp.

Det hele startet med en drøm, forteller Christoffer. – Da vi snakket om det, var vi alle med helt fra starten av. Vi ble heldigvis enige om at turen ikke bare skulle handle om å se på syklingen. En vel så viktig del er å oppleve folkefesten. Vi ville derforlge rittet over tid, ikke bare se på når syklistene kommer inn til mål i Paris.

I to uker skal de kjøre fra etappe til etappe i Alpene i en bobil. Selv om de har kjent hverandre i 20 år, kan det by på noen utfordringer.

– Vi skal leve veldig tett på hverandre, både dag og natt. Men vi har alle et lett sinn og er greie å ha med å gjøre, så jeg tror det skal gå greit, sier Christoffer.

Derfor er planlegging viktig

Ingen idrettsarrangement trekker til seg like mange tilskuere som Tour de France.Hver sommer stiller millioner seg ved de franske veikantene og ser syklistene suse forbi. Og på kveldene samler de seg i kolossale fester.

Midt i dette folkehavet skal moldenserne mingle med sykkelentusiaster fra hele Europa.

Det er i hvert fall planen.

Men tidsplaner kan sprekke, uventede kostnader kan dukke opp og forutsetningene for prosjektet kan endre seg drastisk. 

Hvordan er det mulig å planlegge seg gjennom folkehavet og det ukjente terrenget som venter dem?

– Ting skjer under prosjekter, slår Sverre Gjestrum fast. Han har lang prosjekterfaring, blant annet som leder i Kongsberggruppen. Nå er han kursleder for Teknas prosjektskole.

– Enten er tingene som skjer ventet eller så er de uventet. Enten er de behagelige eller så er de ubehagelige. Er ferieturen godt planlagt, så er det det flere ventede og behagelige ting som skjer. Og det uventede og ubehagelige, får mindre konsekvenser, sier Gjestrum.

Han råder guttene til å tenke på tid, kost og kvalitet under planleggingen. Hvor mye tid har de til hver enkelt ting? Hvor mye penger skal det koste? Og hvor mye arbeid må de legge ned? Men først og fremst må de bli enige om målene for turen.

– Hvis de ikke er enige, blir det problemer.

Unngå disse tabbene

Det er en rekke tabber som begås i denne fasen, som gjentas igjen og igjen, forteller Gjestrum.

En typisk fallgruve er at man ikke klarer å skaffe seg en oversikt over hvilke utfordringer man står ovenfor. List derfor opp hvilke risikoer og muligheter som kan dukke opp under turen.

– Guttene bør liste opp alt som kan gå galt. Etter å ha gjort det, kan de beregne sannsynligheten for hvert punkt og hva som er konsekvensen av hver av dem, det som kalles risikoverdi, sier Gjestrum.

Hva er sannsynligheten for at Christoffer ikke får lov til å dra av kona? Eller at Rune møter en fransk skjønnhet og insisterer på å bli i den lille landsbyen Mende i «bare noen dager til»? Det er kanskje ikke helt usannsynlig at en bakfull Torgeir blir tverr og gretten og nekter å kjøre bobilen på sin dag?

Dessuten kan lange køer, trafikkulykker og dårlig vær stikker kjepper i hjulene for reiseplanen.

Et annet vanlig problem er mangel på «forankring». Det vil si at de involverte er informert om og føler seg knyttet til prosjektet. Det kan være en fordel om kjærestene deres er en del av planleggingen, slik at turen passer inn med deres sommerplaner også.

En tredje fallgruve guttene kan havne i, er at de mister kontroll på pengene og at de ikke har styr på omfanget av turen. Det er mulig Torgeir blir lei av bobilen etter en uke og vil sjekke inn på et hotell, eller kanskje vil Rune og John Andreas sprekke budsjettet med småkjøp som plaskebasseng, badeleker og sykkeldrakter.

– Hvis man ikke har snevret inn prosjektet i starten, er det lett å betale for «nice-to-have»-ting.

Dette er ting som ikke er avgjørende for målet med turen og som kan sprekke budsjettet.

Det kan være at guttene begynner å spise på flotte restauranter, i stedet for noe billigere. Eller ta seg inn på dyre hoteller, i stedet for å overnatte i bobilen som planlagt.

Krangelen – planlegge for spontanitet

Kan all planleggingen ødelegge for spontaniteten? Spørsmålet er kimen til den foreløpig største krangelen mellom moldenserne før avreise. 

Torgeir vil helst planlegge minst mulig, slik at de bevarer spontaniteten på turen.

– Du kan sitere meg på dette: ingen vet hvor haren hopper, sier Torgeir. Han vil ikke at for mye planlegging skal kvele det store handlingsrommet som en bobil faktisk gir.

– Skal vi svinge til venstre eller høyre i neste kryss? Skal vi en svipptur innom Italia eller Sveits? Disse valgene skulle jeg ønske vi tok der og da, ikke månedsvis på forhånd.

Det ønsket ble imidlertid nedsablet av de andre.

– Ingen av oss har vært på en slik ferie før. Vi må ha tilgang til vann, finne parkering og komme oss fra sted til sted, påpeker Christoffer.

Til slutt ble de enige om å ha rikelige med tid mellom hver etappe. På tross av at det er etapper nesten daglig, skal de bare se fire etapper på to uker.

Planen var i utgangspunktet å besøke både Alpene og Pyreneene, men da de fant ut at arrangørene stenger veien opp til Alpe d’Huez to dager før den klassiske etappen starter, bestemte de seg for å besøke kun én fjellkjede. Med kø kan guttene bruke tre-fire dager på Alpe dHuez alene.

– Vi skal ha godt med tid mellom hver etappe. Vi er enige om at dette er ferie og at vi ikke skal stresse. Så vi er åpne for at ting kan skje, og at planene endrer seg. Det er derfor vi bestemte oss for å leie bobil. Det gir oss friheten til å hive oss på de eventyrene som måtte oppstå. Vi planlegger i stor grad for å ha den friheten, sier Christoffer.

Det meste av planleggingen er for lengst unnagjort. Det er likevel en viktig ting som foreløpig er ubestemt. Det er kun tre personer som kan skrive seg opp som sjåfør for bobilen.

– Det er fortsatt en enorm kamp om hvem som er den heldige som slipper å kjøre.

Å lage en god plan er én ting, men det betyr ikke at den lar seg gjennomføre. Klarer guttene å styre unna de verste turblemmene, eller oppstår det noen ubehagelige overraskelser ved de franske veiene? 

Vi kommer til å følge de videre på reisen, samt være med på den nådeløse prosjektevalueringen når de har kommet hjem igjen.

Synes du planlegging er viktig, enten det er ferietur eller prosjektarbeid på jobben? Da bør du ta en titt på Teknas prosjektskole, som lærer deg å planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter. 

Publisert: 14. juni 2018