Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Byggeplass av Nasjonalmuseet med Aker Brygge i bakgrunn

Kursinnsikt

Nasjonalmuseets prosjektdirektør: – Beslutninger bør tas på lavest mulig nivå

Publisert: 21. apr. 2020

Han leder byggingen av tidenes dyreste norske kulturbygg, men prosjektdirektør Steinar Støre innrømmer at det kan være vanskelig å stagge sin indre ingeniørs lyst til å være opptatt av detaljer.

Foto: Statsbygg / Ken Opprann

Det har stormet rundt byggingen av det nye Nasjonalmuseet ved Aker brygge.

En enorm glassfasade som skulle lyse opp byen på kveldstid, var en av signaturtrekkene til prestisjebygget.

Men hva skal fasaden bestå av? Opprinnelig var planen at deler av fasaden skulle bygges av alabast, men det funket ikke. Materiale ble for skjørt og ga et gulaktig lys.

Neste forslag var å bruke et materiale av resirkulert glass. Men det gikk heller ikke – en testversjon sprakk etter bare et år.

Spørsmålet om hvilket materiale som skal brukes, har ført til utallige medieoppslag og store bruduljer mellom byggherren Statsbygg og de tyske arkitektene.

Midt i stormens øye sitter Steinar Støre (59).

– Jeg vet ikke hvor mange tusen medieoppslag vi har hatt, med det er mange, sier han og legger til:

– Vår jobb som ingeniører er etter beste skjønn å forvalte tegningene til arkitektene. Vi må ta på alvor både arkitektens hjerte og ingeniørens hode. Museet skal bygges slik det er tegnet, og tegningene har en veldig stor detaljrikdom.

Steinar Støre er en av våre mange dyktige foredragsholdere ved Teknas prosjektkonferanse 2020. I foredraget forteller han om sine erfaringer og gir deg innsikt i prosjektledelse og hvilke hensyns som må ivaretas.

Tidenes dyreste kulturbygg

Siden 2016 har Støre vært prosjektdirektør for historiens dyreste kulturbygg i Norge, som har en prislapp på 6,0 milliarder kroner.

– Vi har fått mye skryt for det som har gått bra og mye kjeft for det som har gått dårlig. Mye har vært fortjent, sier Støre.

Karrieren hans spenner seg over 30 år. Han har ledet blant annet byggingen av Regjeringsbygg 6 i 2011 og hadde ansvaret for den forrige store utbyggingen av Bærum sykehus.

Sykehus er den typen bygg han har mest erfaring med, noe som skiller seg ganske kraftig fra den nye kulturelle storstuen i hjertet av Oslo.

– Sykehus er et funksjonsbygg, mens et bygg som Nasjonalmuseet skal i tillegg være en estetisk opplevelse i seg selv. Det kan vi ikke si om norske sykehus de siste 20 årene, sier Støre.

Det er også en annen viktig forskjell, påpeker han.

– Når vi bygger sykehus i dag, bygger vi hus og funksjoner som vi har bygget flere ganger før. Vi lærer fra bygg til bygg. Et nytt nasjonalmuseum bygger man imidlertid bare hvert hundrede år eller sjeldnere. Da har vi ikke like mange referanser, sier han.

– Ellers er størrelse og kostnad på de ulike byggene faktisk ganske likt.

Det viktigste når du leder et prosjekt

Mannskapet som er i sving med å sette opp bygget som skal huse Norges kulturskatter er selvfølgelig massivt. Bare i organisasjonen til Støre er det mer enn 50 medarbeidere, i tillegg kommer ingeniører, arkitekter samt 600-700 mann i entreprenørstaben på bygget. For ingeniøren Støre blir jobben derfor mer en ledelsesoppgaven enn en byggeoppgave.

– Jeg skal legge til rette for at alle skal få gjøre jobben sin på best mulig måte, sier prosjektdirektøren.

Støre trekker fram to ting som har vært viktig for han som leder. Det aller viktigste når han leder et så stort prosjekt, er å være svært tydelig i kommunikasjonen. I tillegg må han motstå ønsket om å detaljstyre prosjektet. Det har ikke bare vært enkelt.

– Ingeniørens lyst til å være opptatt av detaljer, kan være vanskelig å stagge. Men det er avgjørende at beslutninger tas på lavest mulig nivå. Alt kan ikke saksbehandles i flere ledd, da dreper vi vårt eget prosjekt, sier han.

Følelsen når du går hjem

Før du som prosjektleder tar på deg en såpass omfattende oppgave, bør du være sikker på at du er klar for jobben. Støre takket først nei da han fikk forespørselen om å lede prosjektet, men etter noen dager og noen runder hjemme ombestemte han seg.

– Jeg har jo sansen for utfordringene som kommer med store og komplekse bygg. Det nye Nasjonalmuseet er den ultimate utfordringen i så måte, sier Støre.

Overordnet er han veldig fornøyd med prosjektet så langt.

– Vi har levert tilnærmet identisk etter planen, og vi får i havn prosjektet innenfor kostnadsrammen. Der skal arkitektene også ha skryt. Det de har levert, er svært robust, sier han.

Og for sin egen del?

– Det har faktisk gått ganske bra, selv om det blir mer tid på jobben enn jeg skulle ønske meg. Det er langt mer tilfredsstillende å gå hjem sent når man har gjort det man skal, enn å gå hjem tidlig når man ikke har gjort det.

Nå gleder han seg stort til å vise fram huset til hele Norges befolkning.

– Åpningen blir om et år, og da skal det åpnes med brask og bram, sier Støre.

Les også