Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Ivar Kroghrud
LEDELSE 2.0: Questback- og Norselab-gründer Ivar Kroghrud slår et slag for emosjonell intelligens i lederrollen. Foto: QuestBack

Kursinnsikt

– Ledere bør se på seg selv som tjenere

Publisert: 6. mai 2022

Vi er nødt til å gjenoppfinne ledelse, mener suksessgründer og tech-investor Ivar Kroghrud.

Ivar Kroghrud var i over et tiår direktør for QuestBack, programvareselskapet han fulgte fra sin spede begynnelse til å bli en verdensledende tjeneste, og arbeider i dag i Norselab – som investerer i og utvikler vekstselskaper.

Karrieren startet derimot i Sjøforsvaret. Der jobbet de ofte 90-timersuker, var sjøsyke og slitne. Kort sagt: Man ble utrolig fort kjent med hverandre.

Men, da Ivar startet i næringslivet rundt tusenårsskiftet, ble han nesten sjokkert over hvor lang tid folk i team brukte på å bli godt kjent med hverandre.

– Da jeg kom ut i vanlig jobb trodde jeg, dum som jeg var, at der kom det til å bli enda lettere for team å bli godt kjent fort. Her er det jo ikke verneplikt – folk er her frivillig og får godt betalt – det burde være smooth sailing. Men det er jo ikke tilfellet i det hele tatt, sier Kroghrud.

– I stedet har vi hierarkier og alle bivirkningene av tradisjonell ledelse eller «Ledelse 1.0». Dette gjør at folk spiller skuespill, driver med politikk – altså, masse fjas. Og det tar lang tid å bli kjent med folk, mye lenger tid enn i marinen.

Ivar Kroghrud er en av mange spennende foredragsholdere på Lederkonferansen 2022. Her skal han snakke om psykologisk trygghet – og hvordan du kan «hacke» tradisjonell ledelse i hverdagen.

Fra samlebåndsarbeidere til kunnskapsarbeidere

– Tradisjonell ledelse, sånn som vi som begynner å bli grå i håret lærte i skolen på 80- og 90-tallet, er et arvegods fra den industrielle revolusjon, sier Kroghrud.

Prinsippene som ligger bak denne ledelsesfilosofien gjorde det mulig å bemanne fabrikker med ufaglært arbeidskraft – folk som flyttet fra bygd til by. Det var effektivt da, men gir lite mening i dag. Likevel fortsetter det å påvirke dagens ledelseskultur, til Kroghruds store frustrasjon.

– Det funker ikke i dag, slår han fast.

– De største bedriftene i verden i dag er 10-20 år gamle. Innovasjonstakten har gått opp, kunnskapen finnes overalt, og de som jobber i moderne bedrifter er kunnskapsarbeidere. Da jeg jobbet i QuestBack var alle de jeg ansatte smartere enn meg, med mastergrader og doktorgrader. Kjempeflinke folk som på ingen måte kan styres med tradisjonell kommando-kontroll-hierarki fra gammeldags ledelse, sier han.

Sett kurs og tjen dine ansatte

Nøkkelen er altså å skape et psykologisk trygt arbeidsmiljø. Ivar Kroghrud forteller at det handler om å være ærlig om hvem man er, og legge til rette for at de ansatte kan være seg selv og bruke sine evner på en best mulig måte.

En metode han selv har funnet opp – «en banal idé som har fått ufortjent mye oppmerksomhet», ifølge ham selv – har vært å lage en slags brukermanual for sine ansatte, hvor han forteller om hva slags person Ivar er, og hvilke styrker og svakheter han har. Ideen fikk omtale i blant annet New York Times.

Kroghrud er åpen for nye ideer som utfordrer det etablerte og vedtatte.

– Det er et faresignal om folk ikke tør å komme med forslag eller prøver å dekke over feil. Det er  et symptom på at man ikke har et psykologisk trygt arbeidsmiljø. Man lærer mye mer av feil enn ting som er vellykka, sier han.

– Som leder har man privilegiet å kunne sette tydelig kurs og bestemme kjerneverdiene i bedriften. Men, når det er gjort, er jobben som leder å være en tjener. En leder skal sørge for at folk har alt som skal til for å gjøre jobben sin optimalt.

Med det rører han innom et av Lederkonferansen 2022s hovedtemaer, som er empati og emosjonell intelligens i lederrollen.

– De gangene jeg har snakket for næringslivsmennesker tidligere, er det mange som synes dette er spennende, fint og flott. Likevel sier de at «dette kommer ikke til å funke hos meg fordi vi er 10 000 ansatte og har holdt på i 70 år». Men det er ikke gyldig grunn til å gi opp, sier han.

– Her hersker jungelens lov, man konkurrerer om både arbeidskrafta og kundene, så her vil jo de som gjør det riktig vinne, fordi du kan få fem ganger så mye ut av dine medarbeidere når du gjør det riktig. Jo mer det er kunnskapen som skaper verdien, desto mer har det å si.

Hva slags type ledere trenger vi fremover? Lederkonferansen 2022 gir deg nøkkelen til hvordan du kan utvikle ditt lederskap!.

Les også