TRENGER IKKE ABEIDSERFARING: Marianne Heggelund forteller at du nødvendigvis ikke trenger arbeidserfaring i alle arbeidsoppgavene i stillingsannonsen. Foto: Mikkel Moe.

Råd og tips

– Du kan søke selv om du ikke har jobbet med alle oppgavene

Tekst av Sondre Tallaksrud 25. juni 2021

Hvordan skal du analysere stillingsannonsen?

Når arbeidstakere ser etter nye folk benytter de seg ofte av stillingsannonser, har du noengang gått systematisk i gang med å besvare den?

Hva er navnet på stillingen, hva er hovedessensen i en sånn type jobb? Dette vil være det viktigste du svarer på.

Å gjøre en god analyse før du begynner å skrive kan være forskjellen på å få intervjuet eller ikke. Nederst i artikkelen får du en detaljert beskrivelse av hvordan du bør gå frem.

– Trenger ikke arbeidserfaring på alle punktene

Marianne Heggelund, som er leder i Teknas kompetanseavdeling, forteller at det første, og viktigste du ser på er arbeidsoppgavene. 

– Det er helt klart det viktigste med annonsen, og de viktigste oppgavene står som regel først. Det er dette du bør fokusere på før du går videre i arbeidet med å analysere annonsen. Det er veldig mange nyutdannede som tenker at «Oj, men jeg har jo ikke jobbet med den og den arbeidsoppgaven, så da kan jeg jo ikke søke».

– Men, hvis du har en utdannelse som tilsier at du skal kunne jobbe med de, så er det viktig at du tør å tenke at så lenge du har den teoretiske kunnskapen så har du faktisk evnen til å sette deg inn og lære de ulike oppgavene arbeidsgiveren trenger, sier hun.

Du kan altså gå gjennom punkt for punkt i søknaden og beskrive hvilke av oppgavene du har jobberfaring med og hvilke du har teoretisk erfaring med.

– Noen stillingsannonser er lange med mange fagutrykk, mens andre er veldig korte og konsise, hvordan skal man gå frem på de ulike?

– Det blir samme måte å gå fram uansett hvordan stillingsannonsen ser ut. Du må uansett sette deg inn i hva det handler om, hva slags virksomhet det er, hvor mange vil du jobbe sammen med, hvor kompleks er stillingen?
Selv om noen skriver en kort annonse så må du uansett gjøre deg disse tankene.

– At man krever mye i en annonse, tyder det på at man er vant til å få mange søkere og dermed kan kreve enda mer?

– Nei, jeg tror ikke det. Det kommer mer ann på hvem som skriver søknaden og kulturen.

– Hvis annonsen er veldig lang og kompleks så kan man jo tenke seg at de som har skrevet den er veldig detaljorienterte. Det sier kanskje litt om kulturen på denne jobben. Og den kan hende at du må svare mer detaljert på denne, men uansett må man gjøre en analyse, sier hun.

Utover arbeidsoppgavene synes hun det er viktig å se på hva jobben søker etter av personlige egenskaper.

– Skriver de at du bør være strukturert og detaljorientert for å bekle denne rollen, og du ikke er det, så bør det ringe en bjelle hos deg. Selv om du ønsker å være det, så er dette noe du bør takle i jobben.

– Jeg tror det er mange som ikke er ærlige på sine personlige egenskaper, på godt og vondt, sier hun. 

– Hva slags feil går ofte igjen når folk skriver søknadene sine?

– Veldig mange er dårlige på å svare ut stillingsannonsen, de spisser det ikke nok, og er mer opptatt av å fortelle om hva de har gjort tidligere. Det er viktig å skrive hvordan du har lyst til løse denne spesifikke stillingen, og hvordan din rolle i virksomheten kan være, sier hun.

– Tør å ringe uten spørsmål

Hun mener det alltid er viktig å ringe, og du trenger ikke å spørre om noe.

– Man burde alltid ringe og vise interesse. Si man har søkt på stillingen og er veldig interessert og håper man har klart å formidle sin kompetanse på en god nok måte. Mange ringer og skal prøve å finne på et spørsmål, og hvis dette spørsmålet er noe du kunne ha funnet ut selv og arbeidsgiver skjønner dette, kan det slå dårlig ut.

– Vær heller ærlig og ydmyk og fortell at du ringer får å si at du er interessert i stillingen og at du håper at denne samtalen gjør deg bemerket nok til å få et intervju. Jeg tror absolutt de fleste arbeidsgivere setter pris på en slik samtale, sier hun. 

Slik analyserer du stillingsannonsen:

Gå igjennom teksten og prøv å besvar disse spørsmålene:  

  1. Hva er behovet de ønsker å få dekket, hva er målet med stillingen?  
  2. Forstår du jobben skal gjøres? Har du tilstrekkelig informasjon om jobben fra stillingsteksten?  
  3. Hvilken kompetanse ser de etter nå og i fremtiden og hvilken profil?  
  4. Har du kompetanse, erfaring, ferdigheter og personlige egenskapene for å løse de kravene som stilles i stillingen? 
  5. Er det behov som gjentas? Fremhever de nøkkelord?  

En stillingsannonse bygges som oftest opp med: 

  • Overskrift   

Overskriften kan framheve noen ord/behov som du kan speile for å vise forståelse.  

  • Litt info om bedriften og stillingens kararker  

Info om bedriften hjelper deg å ta stilling til om du og bedriften er en god match. Hvem er de, hva står de for? Har du lyst til å jobbe der? Når du kan svare på de spørsmålene er det viktig å ta med svarene dine inn i søknaden.   

  • Beskrivelse av ansvarsområder og arbeidsoppgavene  
  • Ønskede kvalifikasjoner  

Se hva arbeidsgiver spør etter. Bruk kartleggingsverktøyet (link), eller lag deg en oversikt over dine egenskaper, erfaringer og kunnskap som du kan bruke når du skal skrive søknaden 

  • Ønskede personlige egenskaper  

Er det en bestemt profil?   

  • Fordeler på arbeidsplasser  
  • Kontaktinfo, søknadsfrist ol.  

I et mylder av stillingsannonser er det viktig at stillingsannonser reflekterer jobbens realitet, og at du som leser annonsen har et kritisk blikk. Det er mange arbeidsgivere som bruker floskler, buzz- og store ord for å selge seg inn til deg som kandidat.  Prøv å finne det som er konkret og se etter ting som er fremheves eller gjentas i teksten.  

Ting du kan se etter:  

  • Hvor mye ansvar skal du ha? Hva skal du ha ansvar for?  
  • Er det en sosial jobb med mye interaksjon med mennesker eller en hvor du jobber selvstendig uten mange møter.  
  • Skal du samarbeide med noen, eller gjøre alt alene?  
  • Er det utlyst flere stillinger i samme stillingskategori?  

Relaterte kurs og arrangementer