Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold

Tema: Infrastruktur

Miljøfartsgrense og smartere fremtid

Tekst av Øystein Olsen Publisert: 15. feb. 2012

Miljøfartsgrense er "gjennomsnitts"-løsning, - en dårlig løsning i forhold til å bruke værstasjoner.

Miljøfartsgrense og smartere fremtid.
Så skjer det igjen – politikere velger fallitt fremfor fornuft og miljøet taper. 70 km/t er verre enn 60 km/t på dager med værforhold som forsterker problemet med dårlig luftkvalitet.

Fedsel med ett mål
Trafikk

Nyheten om en miljøfartsgrense på 70 km/t hele året blir heftig debattert denne uken. Om denne gjennomsnittsløsningen er et resultat av manglende lovhjemmel eller et mulig prestisjetap blir neppe noe klarere når diskusjonen raser videre. Frontene blir mest sannsynlig stående og det er miljøet som taper. Forurensningen er en stor plage for mennesker med lungeproblemer og de blir det dessverre stadig flere av. Blant annet på grunn av forurensing fra trafikken.

Er det for sent å være litt smart?I prinsippet skal vi alle forholde oss til lover og regler. Det gjør de fleste av oss også og særlig når vi forstår bakgrunnen for regelen. Miljøfartsgrense er en typisk regel vi forstår hovedgrunnen til, men likevel overser fra tid til annen. Spesielt ille blir det når vi får vite at loven ikke blir håndhevet. Mange metaforer på dette kunne vært skrevet, men jeg lar det ligge akkurat nå.

Jeg tror mye kunne vært gjort i denne saken ved hjelp av teknologi som allerede finnes. Variable skilt fins og klima-/værstasjoner fins. Sistnevnte måler blant annet partikkelinnhold i luften. Koble disse to sammen og la klimastasjonen bestemme fartsgrensen. Sammen med god kommunikasjon til de veifarende tror jeg vi i langt større grad vil respektere en miljøfartsgrense når vi vet at den er satt med god grunn, tilpasset de faktiske forhold og forstår hvorfor det er viktig å overholde regelen. Da ville det være 60 km/t i tørt vintervær og 80km/t når det er vått vær. Det støver jo ikke når det regner.

infrastruktur 3.0
Infrastruktur 3.0 - moderne løsninger

Det neste steget…
..vil være at klimastasjonen ikke bare bestemmer hva som skal vises på trafikkskiltet, men tar kontakt med bilens datamaskin og sperrer den for høyere hastighet enn tillatt. Ja, jeg kjenner på meg at jeg ikke liker tanken på det. Hele meg stritter imot en slik inngripen i det jeg oppfatter som min frihet. På den annen siden er bilføreren fortsatt den eneste som fritt bruker transportinfrastrukturen uten å være profesjonelt utdannet og sertifisert. Det kan være verdt å tenke litt på, samtidig som man jakter på mer kunnskap om intelligente løsninger for fremtidens veifarende…

Les også