Hopp til innhold
Mattelærer som underviser barn

Tema: Realfag og utdanning

Lærerprat: Utforskende opplegg i matematikk

Oppdatert: 10. nov. 2022 Streaming

Utforskning og problemløsning har fått en sentral plass i de nye læreplanene i matematikk. Hvordan kan dette være med å heve kvaliteten på undervisningen i faget?

Gjennom kompetansemålene, og som et av kjerneelementene i matematikk, har "utforsking og problemløsning" fått en sentral plass i ny læreplan etter innføring av fagfornyelsen. Men hvordan kan utforsking og problemløsning heve kvaliteten på den daglige undervisningen, slik at elevene skal sitte igjen med fagkunnskap i ettertid?

Håvard Andreassen er lektor i matematikk, økonomi og samfunnskunnskap ved Valle Hovin videregående skole, og har god erfaring med å lage utforskende undervisningsopplegg i matematikk. Han har holdt en rekke foredrag om temaet, har vært konsulent for læreverket Sinus, og har skrevet masteroppgave om utforsking og problemløsning. I denne Lærerpraten vil han ta oss igjennom hvordan han tenker når han skal lage egne undervisningopplegg, og dele erfaringer han har gjort seg i dette arbeidet.

Vi belyser spørsmål som:

  • Hvordan kan jeg lage oppgaver som legger til rette for utforsking og problemløsning som oppfyller kompetansemål?
  • Hvordan kan jeg få elevene til å utforske å løse ukjente problem?
  • Hvordan sikrer jeg at elevene lærer noe gjennom utforsking og problemløsning?
  • Hvordan kan jeg samkjøre dette med de andre delene av undervisningen min?

Finn flere opptak fra Lærerprat og annet realfagsstoff.

Les også