Hopp til innhold
elev foran skjerm

Tema: Realfag og utdanning

Lærerprat: Bruk av digitale verktøy i matematikkundervisning

Oppdatert: 17. apr. 2024 Streaming

Mange realfagslærere i grunnskolen opplever frustrasjon rundt de digitale kravene i læreplanen og føler seg utrygge på hvordan de skal legge opp undervisning knyttet til dette. Bli med på denne lærerpraten om bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen etter intensjonen i læreplanen.

For å hjelpe lærere å bli trygge nok til å få de digitale verktøyene inn i undervisningen startet prosjekt DigitAbel.
Nettstedet DigitAbel er åpent og inneholder ferdige læringsaktiviteter i flere digitale verktøy som Python, Excel og Geogebra.

Tanken er at digitabel.org skal være en ferdig strukturert bank med aktiviteter som kan hjelpe lærere med å komme i gang med digitale verktøy i undervisningen, uavhengig av forkunnskaper. Aktivitetene passer til de ulike matematiske emnene for 5. – 10. trinn og er forankret i læreplanen. Hver aktivitet har en video som viser og forklarer gjennomføringen. Læreren kan bruke aktivitetene og videoene til å forberede seg i forkant av en time, eller de kan gjøre aktiviteten sammen med elevene der og da. Oppgavene kan gjøres individuelt eller i grupper. Du som lærer kan få bruk for dette enten du bare trenger ideer, eller du vil ha mer støtte til å inkludere digitale verktøy i din undervisning.

DigitAbel skal også være en ressurs for bruk av digitale verktøy i naturfag, musikk, kunst og håndverk og valgfag programmering.

Jobber du i VGS?

DigiTabel gir deg mye godt innhold som kan brukes mot de elevene som trenger repetisjon i bruk av digitale verktøy.

Tekna Realfagslærerne

Tekna Realfagslærerne er et nettverk for realfagslærere og andre som er opptatt av undervisning og skolepolitikk. Nettverket jobber for å styrke realfagene i skolen og bidra til å øke lektorenes posisjon, rettigheter og faglige utvikling.  Nettverket er kun for Tekna-medlemmer, og det er helt gratis og uforpliktende å delta. Bli med i nettverket

Les også