Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold

Tema: Ledelse og utvikling

Kodak og innovatørens dilemma

Tekst av John M. Raaheim Publisert: 11. jan. 2012

Kodak er på randen av konkurs. I 1975 hadde de laget det første digitalkameraet. Men valgte å satse videre på produksjon av film. Men konkurs! Hvorfor?

Kodaks grunnlegger, George Eastman, sammenlignes av noen med Steve Jobs. Han oppfant filmrullen som senere også gjorde levende film mulig. Kodak var god på nyvinninger. Kodak var først med masseprodusert fargefilm og lanserte Instamatic-kameraene som gjorde ”alle” til fotografer. I 1975 hadde de laget det første digitalkameraet. Men valgte å satse videre på produksjon av film der de hadde 90 % av markedet i USA. Nå er konkurs en mulighet til tross for massiv satsing på printere.

Innovatørens dilemma. En av verdens fremste managementguruer, Clayton Christensen, har introdusert begrepet ”innovatørens dilemma” i en bok med samme navn. Her beskriver han hvordan selskaper som er ledende innenfor sin bransje og som følger alle regler for god ledelse allikevel kan miste grepet om markedet. Å lytte til kundene og gi kundene det de vil ha i stadig bedre versjoner er normalt en god strategi. Men ikke alltid hevder Christensen.

Opprettholdende eller forstyrrende teknologier. Kodak valgte i 1975 å satse på filmproduksjon, der de var markedsledende, heller enn å bli konkurrent med seg selv ved å introdusere digitalkameraet. De fulgte ”kundenes  råd” og arbeidet videre i det markedet der de var dominerende. De fortsatte med å utvikle det Christensen kaller en sustaining (opprettholdende) teknologi, produksjon av film. Kanskje ikke så rart i 1975. Digitalkameraene var dyre og dårlige. Vanskelig å se for seg at de skulle kunne konkurrere med de tradisjonelle speilreflekskameraene. Men Kodaks valg var til fordel for firmaer som så mulighetene i den disruptive (forstyrrende eller avsporende) teknologi digitalfototeknikk representerte i 1975. Canon, Sony og Panasonic kom på banen med digitale kameraer utover på 80-tallet. Dette skjedde til tross for at Kodak i sine utviklingsavdelinger var langt fremme også i utvikling av denne teknologien og i dag sitter på over 1000 patenter innen digital fototeknikk.

Christensens vil kanskje si at eksemplet ikke treffer helt. Han brukte utviklingen av harddiskteknologi fra 1970 til 1990 som eksempel i sin bok.

Kanskje ikke konkurs allikevel. De siste meldingene går ut på at det kanskje er håp for Kodak allikevel. Kodak har lansert ny forretningsplan som skal ”digitalisere” selskapet. Samtidig har de varslet rettssaker mot Apple og HTC som de hevder har forsynt seg av teknologi som Kodak har patent på når de laget sine iPhone, smartphones, iPads og iPods.

Les også