Byggenæringen har over tid slitt med prosjekter der overskridelser, konflikter, forsinkelser etc. har vært «dagligdags».
Kan det være en sammenheng mellom anskaffelsespraksis og kostnads-/konfliktnivået?
Selv ikke store oppdragsgivere klarer alltid å kjøpe inn riktig kompetanse i byggeprosjektene. Kostnadsnivået og konfliktnivået stiger, og man forsøker å reparere problemene med mer kontroll og detaljstyring fra oppdragsgiver.
Er Best Value-metoden (BVP) løsningen?
BVP er en metode som ser prosjektstyring og anskaffelser i sammenheng. Hvordan kontrakten inngås er som kjent viktig for hvordan prosjektet går. Metoden er blant annet benyttet i Nederland, hvor både kontraheringstiden og konfliktnivået i prosjektene er blitt betydelig redusert.
Erfaringer fra vegvesenet i Nederland:
• 15 % lavere tilbudspris
• 50 % reduserte transaksjonskostnader
• 50 % redusert tid til kontraktsoppfølging
• 25 % raskere prosjektgjennomføring
• Meget lavt konfliktnivå
Ønsker du vite mer om BVP kan du se opptak fra frokostmøte om temaet (23.sept.).
Status offentlige anskaffelser – gjennomføringsmodeller
Tor Børre Mosland, på vegne av Tekna Bygg og anlegg, ønsket velkommen og introduserte Andreas Rostveit fra Advokatfirmaet Føyen Torkildsen
Best Value Procurement (BVP)
– BVP og anskaffelsesregelverket
– Hvordan ta i bruk BVP som metode?
Viel Sørensen, DIFI, avd. for offentlige anskaffelser
Frokostmøtet ble arrangert av Tekna Bygg og Anlegg i samarbeid med RIF og DIFI.
Du kan også lese mer om Best Value – metoden på DIFI s hjemmeside..
Andre nyttige ressurser:
