
Aktuelt
Mange lektorer vurderer å slutte i skolen
En undersøkelse fra Tekna viser at 40 prosent av lektorene i realfag vurderer å slutte i løpet av de neste fem årene. Skolene må kunne konkurrere på lønn for å holde på de høyt utdannede lærerne, mener president Elisabet Haugsbø.
De siste årene har søkertallene til lærerutdanningene stupt, problemet er spesielt stort for lektorutdanningene innen realfag.
Samtidig viser Teknas lektorundersøkelse at skolene også sliter med å beholde lærere med høy utdanning i skolen:
- 40 prosent av realfagslektorene vurderer å slutte i løpet av de neste fem årene.
- En stor andel av Teknas medlemmer med lektorutdanning har aldri jobbet som lærer.
Les mer: Lektorundersøkelse 2024: Hvordan rekruttere og beholde flere realfagslærere i skolen
Tekna mener skolene må kunne konkurrere på lønn for å holde på de høyt utdannede lærerne som er ettertraktet arbeidskraft også utenfor skolen.
– I stedet for dagens system med sentralt fastsatte lønnstillegg, må lektorene få rett på lokale lønnsforhandlinger. Det er den enkelte skole som kjenner rekrutteringsutfordringene og kompetansemangelen best. Lokale forhandlinger er den eneste måten lektorenes lønn kan bli løftet på, sier Tekna-president Elisabet Haugsbø.

Les også: Dette mener Tekna om lønn i skolen
Slutter på grunn av lav lønn
Tekna organiserer masterutdannede realfagslærere. I undersøkelsen har vi spurt over 1800 medlemmer som jobber som lektor i skolen, eller som har lektorutdanning, men som ikke jobber i skolen.
Tekna har om lag 900 medlemmer som jobber i skolesektoren, en betydelig andel av medlemmene med lektorutdanning jobber dermed ikke i skolen. Vi har spurt hva som er årsakene til det, og vi har spurt dem som jobber i skolen om de tror de kommer til å fortsette med det.
Et overveldende flertall av dem som svarer at de ikke kommer til å fortsette som lærer de neste fem årene, svarer at høyere lønn kunne fått dem til å bli i skolen.

- 56 prosent av respondentene jobber som lærer i videregående eller grunnskole.
- En stor andel av medlemmene med lektorutdanning har aldri jobbet som lærer.
- 40 prosent av dem som jobber som lærere sier at de ikke kommer til å fortsette som lærer om fem år. Kun 11 prosent av dem går av med pensjon.
- De viktigste årsakene til å ha forlatt yrket og til å vurdere å gjøre det, handler om lav lønn, mangel på karrieremuligheter og tillit i skolen, og stor arbeidsmengde.
Færre vil bli lektor
Fra 2018 til 2024 gikk søkertallene til lektorutdanningene ned med 44 prosent, ifølge Samordna opptak.
Ved lektorstudiet i realfag er situasjonen enda verre og seks av ti studenter er forsvunnet de siste fem årene.
Nedgangen i søkertallene til lektorstudiet fortsetter i år.

Eirik-Mathias Bjørnø Rummelhoff studerer til lektor i realfag på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, samtidig jobber han som realfagslærer på Greåker videregående skole.
Flere av Rummelhoffs medstudenter har sluttet underveis i studieløpet, andre har bestemt seg for at de skal søke seg til privat sektor etter endte studier.
– Realfagsutdannede er ettertraktet arbeidskraft. Jeg tror også at store omstillinger i skolesektoren i kommunene med nedleggelser og flere store skoler, bidrar til å svekke rekrutteringen til yrket, sier Rummelhoff.
Lærerne må få tillit til å være lærer
Teknas Lektorundersøkelse bekrefter at mange lærere mener arbeidsbelastningen er for høy.
– Tekna mener lærerne må få tillit til å være lærer og tid til å undervise i faget sitt. Laget rundt eleven må styrkes med andre fagpersoner, sier president Elisabet Haugsbø.
Undersøkelsen ble gjennomført i november 2024.
Vi ønsker dine innspill!
Har du innspill eller spørsmål til politiske saker hører vi veldig gjerne fra deg.