Hopp til innhold
Elisabet Haugsbø foran stortinget
Tekna president Elisabet Haugsbø er fornøyd med stortingets vedtak.

Tekna-gjennomslag for satsing på realfag i Stortinget

Publisert: 12. juni 2024

Alternative virkemidler skal sørge for rekruttering av både lærere og studenter til realfag. Dette er en del av regjeringens varslede satsning på realfag. – På høy tid. Dette har Tekna jobbet for å få på plass lenge, sier president i Tekna, Elisabet Haugsbø.

Stortinget vedtok onsdag forrige uke nye lover og regler for opptak til høyere utdanning. I vedtaket ligger det en bestilling på en ny satsing på realfag, som blant annet skal finne alternative måter å rekruttere elever og lærere til realfag. 

-Det er på høy tid at vi får en helhetlig satsning på realfag som bidrar til å snu den negative trenden vi ser på rekruttering til realfag, sier Haugsbø. 

Tekna har allerede spilt inn en rekke forslag til dette arbeidet.

-Vi forventer tiltak ikke bare for å demme opp for den synkende interessen, men også for å øke realfagsinteressen blant norske elever. Vi ser frem til å bidra inn i arbeidet med økt rekruttering til realfagene, sier Haugsbø. 

Vil beholde realfagspoengene

Stortinget understreker viktigheten av å beholde tilleggspoeng for realfag på videregående. Forsknings- og høyreutdanningsminister, Oddmund Hoel, har varslet en evaluering av effekten av tilleggspoeng i realfag – da vil regjeringen også ta stilling til antall poeng.

- Vi mener at man bør gå tilbake til 4 realfagspoeng, ikke kun to som er tilfellet i dag. Realfagspoengene er viktige for å sikre økt rekruttering til realfagene, men også fordi de er med på å beholde og rekruttere gode realfagslektorer i videregående skole, sier Haugsbø. 

PISA-tall fra 2023 viser en økt matteangst og en betydelig tilbakegang i matematikk og naturfag blant norske elever. Norge ligger nå på gjennomsnittsnivået blant OECD-landene i lesing og matte, mens vi ligger under snittet i naturfag. Norge er også på bunn i Norden når det kommer til antall timer naturfag elevene har, med 88 timer i året. I Finland har elevene 147 timer, mens de i Sverige har 133 timer.

Et stort behov

Samtidig som PISA-tallene viser en negativ trend blant norske elever, så viser NHOs kompetansebarometer at 44 prosent av bedriftene har behov for kompetanse innen ingeniør –og tekniske fag. 

-Selv om næringslivet skriker etter denne type kompetanse og færre velger realfaglig utdannelse, har det så langt ikke vært en nasjonal satsing fra myndighetenes side for å snu den negative utviklingen. Vi er glade for å se at dette nå blir prioritert. Vi følger spent med på fortsettelsen blir her, avslutter Haugsbø.

 

Les også