Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Kvinne som står med armene i kryss
– Det er to store grunner til sykefravær. Det er psykiske lidelser og muskel-skjelettlidelser. De krever ulike tiltak, sier Marit Hermansen, sjefslege i NAV. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab

Aktuelt

Mange sykemeldte? Dette kan være årsakene og løsningene

Publisert: 5. nov. 2025

Hva er en tillitsvalgts plikter når det kommer til sykefravær på arbeidsplassen? Sjeflegen i NAV og Tekna-juristen svarer. 

Som en del av arbeidet med den tredelte bunnlinjen, prøver vi å etterstrebe at arbeidsplassene våre er sosialt bærekraftige. 

Dette handler i korte trekk om at de ansatte skal ha det bra på jobb, både psykisk og fysisk. Forebygging av sykdom og oppfølging av sykemeldte er med andre ord en viktig del av dette.

Tillitsvalgte har en sentral rolle i dette arbeidet. Men oppgavene deres er ikke alltid enkle å utføre.

Hvordan kartlegger du hvorfor sykefraværet plutselig øker? Hva kan du som tillitsvalgt gjøre for å redusere det? Og hvilke plikter har du overfor medlemmer som er sykmeldt?

Marit Hermansen, som er sjeflege i NAV, og Tine Mjølsnes, som er juridisk rådgiver i Tekna, gir deg noen gode råd på veien. 

Se på trendene for å finne årsakene 

Det kan være mange og komplekse grunner til at en bedrift har høyt sykefravær. På landsbasis øker det totale sykefraværet i Norge. 

Fra 2023 til 2024 økte fraværet med 2,9 prosent til totalt 5,8 prosent. Men det er også vesentlige ulikheter basert på yrke, kjønn og aldersgrupper. 

I dette kvartalet ser vi størst økning innen korttidssykefravær, som kan skyldes sesongbaserte sykdommer som influensabølgen fra vinteren. 

Marit Hermansen understreker at det er viktig å kjenne sin egen arbeidsplass når man skal prøve å forstå hvor problemet kommer fra. 

– Du må bruke den fraværsstatistikken du har. Se på trendene. Dersom du er på en større arbeidsplass, må du se på om det er noen forskjell på avdelingene. Er det noen trender for hvem som er sykmeldt? 

GOD INDIKATOR: Sykefraværet kan være en god indikator på hvordan det står til med arbeidsplassens sosiale bærekraft. Foto: Jan Tore Eriksen/NewsLab

Oppfordrer tillitsvalgte til å legge press på ledelsen

Hermansen forteller at arbeid med sykefravær må starte på toppen. 

– Det handler om god ledelse, og det å ta vare på de ansatte. Det er viktig at de tillitsvalgte har forventninger til ledelsen om at dette prioriteres. Deretter finnes de essensielle oppgavene på systemnivå, sier hun.

– Her må man etterspørre gode rutiner for sykefraværsoppfølging hos ledelsen, og se på hvordan vi jobber med arbeidsmiljø slik at folk klarer å være på jobb.

Hun peker blant annet på medbestemmelsesapparatet, altså en struktur på arbeidsplassen der medarbeiderne har mulighet til å være med på å bestemme i endringsprosesser for selskapet, som en av nøklene til et godt arbeidsmiljø.

– Vi ser gode resultater på arbeidsplasser hvor det er gode medbestemmelsesapparat, der man har gode strukturer for dette. Der man faktisk bruker verktøyene som ligger i IA-avtalen og i NAV sitt apparat. 

Les mer: Ny IA-avtale - Hva er nytt?

De tillitsvalgtes verv handler i stor grad om å være brobyggere mellom ledelse og ansatte på arbeidsplassen. Dette innebærer å dyrke en åpen og ærlig kultur hvor det ikke er farlig å prate høyt om problemer på arbeidsplassen eller ting som preger en. 

– Vi må ikke være så redde for å spørre hverandre hvordan det går. Ofte handler det mest om å lytte. 

De tillitsvalgtes rolle – do’s and don’ts

Hvilke plikter har du som tillitsvalgt når det kommer til de sykemeldte, eller de som står i fare for å bli det? Dette vet Teknas juridiske rådgiver svaret på. 

– Tillitsvalgte skal ivareta medlemmene sine. Det er deres første og største rolle, forteller Tine Mjølsnes. 

Mjølsnes forteller at de har en viktig rolle i arbeidet rundt forebygging av sykefravær.

Juridisk rådgiver i Tekna, Tine Mjølsnes, forteller at du som tillitsvalgt ikke på eget initiativ skal gå inn i enkeltsaker hvis et medlem er sykmeldt. – Du skal være tilgjengelig hvis den tillitsvalgte tar kontakt.

– De skal bistå arbeidsgiver og melde fra om hva de ser som kan utgjøre en risiko for skade eller sykdom som kan føre til sykefravær, og de kan gjerne komme med forslag til tiltak, sier hun. 

For eksempel kan de foreslå tiltak som tydeliggjøring av roller og ansvar på arbeidsplassen, mer forutsigbare arbeidstidsordninger, skriftlige konflikthåndteringsprosedyrer eller medvirkning til spørsmål i medarbeiderundersøkelser.

Mjølsnes forteller om den nye IA-avtalen, avtalen for inkluderende arbeidsliv, som kom på plass tidligere i år. Her ble det enighet mellom partene i arbeidslivet om en ny intensjonsavtale, hvor det legges større fokus på tillitsvalgtes del i arbeidet med forebygging av sykefravær.

– De tillitsvalgtes rolle er nå fremhevet. De oppfordres i større grad til å være proaktive, til å ta opp løsninger og til å bistå arbeidsgiverne, sier Mjølsnes. 

Noen misforstår oppgaven 

Når det gjelder oppfølging av sykmeldte arbeidstakere, skal tillitsvalgte være tilgjengelig for sine medlemmer i dialogen med arbeidsgiver. 

Men, Mjølsnes forteller at det er lett å misforstå denne oppgaven.

– Her opplever jeg at roller og ansvar blandes litt sammen. Når noen er sykemeldte, har leder et oppfølgingsansvar og en tilretteleggingsplikt. Tillitsvalgte har en rolle dersom den sykemeldte selv ber tillitsvalgte om støtte, i for eksempel et dialogmøte, sier hun.

– Personvernet til den sykemeldte tilsier at tillitsvalgte må være varsomme med å aktivt gå inn i enkeltsaker, uten å bli invitert inn.

Mjølsnes forteller videre at når noen er sykmeldte, er dette et forhold mellom leder og arbeidstaker. Den sykmeldte «eier» informasjonen om seg selv, og plikter ikke å fortelle om sin diagnose til verken den tillitsvalgte eller leder – kun om egen arbeidsevne. 

– Den tillitsvalgtes oppgave, når det gjelder tilrettelegging for sykemeldte arbeidstakere, er altså kun knyttet til generelle tiltak. Det betyr i praksis å opprettholde en god dialog med arbeidsgiver om mulighetene for å få sykemeldte arbeidstakere tilbake i jobb.

– Å være i arbeid har stor betydning for helsen

Det finnes god dokumentasjon på at sykefravær er knyttet til arbeidsmiljøet man opplever på jobb. I SSBs levekårsundersøkelse for 2023 ble det kartlagt hvor stor del av sykefraværet som kunne komme fra arbeidsrelaterte forhold. 

Av de som svarte at de hadde hatt fravær på over 14 dager i løpet av 2023, fortalte omtrent en tredjedel at de mente at fraværet deres kom fra helseproblemer som var forårsaket av forhold på jobben. 

Men, Hermansen påpeker at dette også kan gå andre veien. 

Hun mener vi må se på effekten det å være en del av et godt arbeidsmiljø kan ha på helsen, og at dette er enda en grunn til å legge inn en ordentlig innsats for å få arbeidstakere tilbake på jobb. 

– Når vi ser ansatte som har store helseutfordringer og trenger tilrettelegging, så er vi ikke gode nok på å få til et løp der. Derfor er det viktig å anerkjenne at å være i arbeid har stor betydning for helsen. Det er god og solid forskning på dette, forteller hun. 

– Det å være i arbeid, å ha et godt kollegium, å ha et sted man kan gå hvor man føler seg betydningsfull som gir mening i hverdagen, det har stor betydning for egen helse. Det har stor betydning for risikoen for kroniske sykdommer og for livslengden, avslutter hun. 

Les mer om regler for sykdom og sykefravær her

Les også