Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Kate Elin Søyland
Kate Elin Søyland, foto Liubov Mikheeva

Råd og tips

Ekspertenes beste råd: Slik kombinerer du hjemmekontor med privatliv

11. nov. 2021

Å skille mellom jobb og privatliv er ikke alltid så lett med hjemmekontor. For når skal du egentlig logge deg av? Og hvordan tar du hensyn til familiens behov?

På hjemmekontor er det lett at grensene mellom jobb og fritid viskes ut.

For mange av oss er det en utfordring å være så tydelig og strukturert at vi ikke ender opp med å svare på telefon og e-post hele døgnet.

Vi har snakket med en ekspert på tidsstyring, en familieterapaut og en karriereveiler. Her er deres best tips til hvordan vi kan ta vare på både jobb og fritid:

Cecilie Thunem-Saanum
Cecilie Thunem-Saanum, foto Anne Elisabeth Næss

Hjemmekontoreksperten: – Styr arbeidshverdagen din

Kursholder Cecilie Thunem-Saanum er ekspert på tidsstyring. Hun mener hjemmekontor gir deg en stor mulighet til å tilrettelegge arbeidsdagen din selv. Det gjelder bare å være bevisst på hvordan du strukturerer dagen din.

Har du en hund som må luftes, kan du for eksempel ta en lengre lunsjtur.

– Så lenge du ikke har full møtedag, trenger du ikke jobbe åtte til fire. Jeg pleier å ha en god pause rundt klokka to, når barna mine kommer hjem fra skolen. Også tar jeg heller et par arbeidstimer når de er på trening på ettermiddagen eller kvelden, forklarer hun.

Thunem-Saanum synes også det er viktig å kle seg som om du skal på jobb.

– Det gir signal til hjernen din og til dem du bor sammen med – og hjelper deg å finne riktig modus. Jeg liker å ta på meg sko med høye hæler og silkebluse når jeg skal jobbe på hjemmekontoret. Når jeg tar av meg hælene, er det et signal til barna mine om at arbeidsdagen er over. Da skifter jeg også til t-skjorte, sier hun.

I tillegg anbefaler hun å legge inn «surretid», slik du ville gjort på kontoret. Ta deg tid til å hente kaffe eller te før du begynner å jobbe og reis deg opp hver time for å få forandring.

Selv har hun printeren på den andre siden av huset. Når hun skal hente en utskrift, må hun gå gjennom kjøkkenet. Der står det til enhver tid et glass vann som hun drikker, og så fyller opp igjen.

– Men når du går i gang med en hovedoppgave for dagen, og om du er så heldig å komme i flytsonen, er det smart å monotaske og jobbe uavbrutt. Hvis du setter deg et konkret klokkeslett som tidsfrist, kan du doble eller triple effektiviteten på den måten.

Familieterapeuten: – Snakk sammen om mulighetene

Familieterapeut Kate Elin Søyland driver privatpraksisen Åpen Dialog i Sandnes, og er opptatt av nettopp det å prate sammen og ta imot innspill fra hverandre.

– Dersom du bor sammen med andre, er det viktig at alle får komme til orde. Hvis noen i familien synes det er ugreit at du multitasker på stuebordet mens de ser favorittprogrammet på tv, mens du tenker at det går fint, «det er jo bare jobbmail», da har det trolig gått for langt, forklarer Søyland.

For å finne balansen mellom jobb og privatliv, anbefaler hun å se etter hva som er det motsatte av balanse. Hva er det som stjeler jobbenergien din? Hva stresser deg? Hva er det som sliter på deg når det gjelder jobb og eventuelt relasjonene hjemme?

– Finn ut hva som er dine viktige verdier på jobb og hjemme med familien eller partneren. Kommer du i en «skvis», kan du risikere å fortsette i samme spor uten at det fungerer bra verken på jobb eller hjemme.

– Balanse får du også når du ikke kjører sololøp, men tar hensyn, lytter og viser respekt for familiens meninger. Ikke la det bli det tause irritasjonsmomentet eller noe dere krangler om, prøv heller ut noen av forslagene som kommer opp, råder hun.

Jobbspesialist NAV: – Tren deg på selvledelse

Siren Fadler
Siren Fadler

Siren Fadler har mange års erfaring med personlig ledercoaching og karriereveiledning. Hun mener digitaliseringen har skapt en flatere struktur i arbeidslivet. Det gir mer likestilt dialog og gjør det enklere å ta direkte kontakt med hvem vi vil på jobben. Jobbspesialist NAV: – Tren deg på selvledelse

– Nå kan vi nettverke over hele verden, istedenfor å reise på samling som for mange medfører mye ekstraarbeid. Da må du ha barnevakt eller hundepass, og det er enormt mye som må organiseres. Å slippe det gir en stor følelse av frihet, og at du kan styre din egen hverdag, sier Fadler.

Selv liker hun å ta seg en 30 minutters rask gåtur midt på dagen, og merker at hun jobber mye bedre etterpå.

– Og er jeg ikke helt i form en morgen, er det veldig greit å jobbe hjemmefra, forteller hun.

Det viktigste med den nye, hybride tilværelsen, er ifølge Fadler å bli god på selvledelse. Vi må trene oss i å skape struktur og rammer for oss selv, slik at vi ikke blir stresset.

– Det manglende skillet mellom jobb og privatliv gjør det enklere for mange å jobbe hele tiden. Da er det lett å bli stresset. Vi trenger alle en pause fra jobb. En idrettsutøver er opptatt av restitusjon, det må en arbeidstaker være også. Du må lage noen regler for deg selv, og definere når du skal jobbe og ikke.



Les også

Relaterte kurs og arrangementer