Hopp til innhold

Hovedlogo

Hovedlogoen i to fargeversjoner, turkis og mørk blå. Turkis logo skal fortrinnsvis benyttes, mens mørk blå logo benyttes kun unntaksvis.

Turkis logo
Turkis logo er vår prioriterte logo. Denne benyttes på hvit, lys blå og mørk blå bakgrunn.

a159cf89-2f6c-4df5-a127-44c24cc8eea0.jpg

Mørk blå logo
Når kontrasten blir for lav mellom bakgrunn og turkis logo skal mørk blå logo benyttes.

Sort logo
I noen utvalgte sponsorsammenhenger eller på trykk uten farger kan sort logo benyttes. Fortrinnsvis skal man unngå bruk av denne versjonen.

MørkblåogSort.jpg

Hvit logo
I noen tilfeller vil det være behov for å legge logoen oppå bilder eller på mørke bakgrunner. Da skal hvit logo benyttes. Forsikre deg om at det er god kontrast mellom bakgrunn og logo.

 

blobid3.jpg

Last ned Tekna Hovedlogo

  • Trykkfiler (CMYK): .eps, .pdf
  • Digitale filer (RGB): .eps, .pdf, .png, .svg

Sekundærlogo

Den vertikale versjonen av logoen skal brukes i tilfeller hvor det er lite plass i bredden, og hvor man kan bruke mer plass i høyden.

Regler for logofarger er også gjeldende for sekundærlogo.

Sekundarlogo.jpg

Last ned Tekna Sekundærlogo

  • Trykkfiler (CMYK): .eps, .pdf
  • Digitale filer (RGB): .eps, .pdf, .png, .svg

Tilknyttede foreninger

Teknas tilknyttede foreninger (TTF) har en egen versjon av Tekna-logoen for å synliggjøre at de benytter Teknas sekretariatsfunksjoner.

Når det er behov for å bruke TTF-logo på lys bakgrunn, skal turkis logo benyttes.

På mørke bakgrunner skal hvit eller sort versjon benyttes.

Tilknyttede foreninger logo.jpg

Last ned Tekna Partnerlogo

  • Trykkfiler (CMYK): .eps, .pdf
  • Digitale filer (RGB): .eps, .pdf, .png, .svg

Retningslinjer for bruk

Logoen vår har hovedsaklig to roller;

  • Som avsendersignatur
    Som hovedelement

Avsendersignatur

I de fleste tilfeller vil logoen fungere som en avsendersignatur.

  • Logoen skal plasseres til venstre på flaten, nede eller oppe.
  • På digitale flater kan logoen sekundært plasseres nede til høyre for å sikre plass til innhold.

Retningslinje - Avsendersignatur.jpg

Hovedelement

På f.eks. skilt, kjøretøy, arbeidstøy, i sponsor-sammenhenger eller på giveaways vil logoen ofte stå alene og være hovedelementet.

Logoen skal da benyttes slik retningslinjene for de ulike flatene tilsier.

Som hovedregel skal logoen midtstilles på flaten. Den kan med fordel gjøres stor og benytte seg av flaten, men husk alltid å sikre godt med luft rundt logoen.

Hovedelement - eksempel.jpg

Sikkerhetsområde

Sikkerhetsområdet bidrar til at logoen får plass, blir tydelig og lesbar, og at den ikke konkurrerer med andre grafiske elementer.

Hovedlogo og sekundærlogo
Området tilsvarer størrelsen av bosktaven 'e'. Innenfor dette området skal det ikke være andre elementer.

Logostørrelse

Som hjelpemiddel til å beregne logoens størrelse på et standardformat har vi noen enkle prinsipper. Disse vil ikke alltid fungere, men kan være et hjelpemiddel for å komme igang.

Som avsendersignatur
Når du bruker logoen sammen med andre elementer kan du forsøke å la bredden tilsvare 20-25% av lengden på den lengste siden av dokumentet den er plassert i.

Logo alene
Hvis logoen er det eneste elementet på flaten så bør den tilsvare 50-60% av dokumentets lengste side.

 

Logostørrelse 1.jpgLogostørrelse 2.jpg

Minimumstørrelse - hovedlogo

Det er angitt en minimumsstørrelse på logoen for bruk i digitale flater og print. Dette for å ivareta lesbarheten.

- Digitale flater: 20px høyde
- Print: 12mm høyde

Eventuelle avvik fra dette må avklares med Marianne Huuse i markedsavdelingen.

image0u5rg.png

Minimumstørrelse - sekundærlogo

Det er angitt en minimumsstørrelse på logoen og symbolet for bruk i digitale flater og print. Dette for å ivareta lesbarheten.

- Digitale flater: 45px høyde
- Print: 20mm høyde

Minimumstørrelse - sekundærlogo.jpg

Logo-symbol


Symbol og navnetrekk skal alltid brukes sammen slik det er definert i Hovedlogo og Sekundærlogo.

Symbolet skal ikke brukes alene, med unntak av særegne tilfeller som da evt. må avklares med markedsavdelingen.

Konkrete unntak er pins og avatarer i sosiale medier. 

Logo-symbol i sosiale medier


Logo-symbol til sosiale medier er individuelt tilpasset de ulike flatene. Disse er unntatt retningslinjene for sikkerhetsområdet og er tilpasset optisk for å kle hver individuelle flate.

Logo-symbol1.jpgLogo-symbol2.jpg

Co-branding

Når logoen vår står sammen med andre samarbeidspartnere skal det alltid være luft tilsvarende bredden av symbolet mellom logoene.

Co-branding.jpg