Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
VR-briller på arbeidsplassen

HJEMMEKONTORET 2022? Slik kan jobben din se ut neste år, om dere ønsker å være en av de første ute med teknologien. Foto: VR-landsbyen.

Ekspert mener sjansen er stor for at du snart bruker VR på hjemmekontoret

– Dette er starten på noe som kommer til å bli veldig veldig stort.

Med en utgift på rundt 4000 kroner per ansatt kan du sitte på hjemmekontoret, men likevel være sosial med dine kolleger, se og høre på sjefen gestikulere rundt sine presentasjoner, ta en kaffe sammen, og jobbe like effektivt som om du var på kontoret.

Hjernen din blir veldig enkelt lurt til å tro at den befinner seg et helt annet sted, og det tar ikke lang tid før du «glemmer» hvor du egentlig sitter.

– Folk sitter nok litt på gjerdet og venter på at andre skal prøve det først.

– Mobiler og annet utstyr til ansatte i dag koster jo mye mer, så det er ikke noen stor investering av bedriften.

Det sier Egil Tjåland, som har over 20 års erfaring med VR (virtuell virkelighet)-teknologi. I VR-landsbyen ved NTNU har han utdannet 500 studenter, noe som betyr at kompetansen i Norge har blitt mye større.

Han er sikker på at dette er teknologi som blir tatt i bruk på de fleste arbeidsplassene i Norge i løpet av de neste årene.

– Når dette først kom kostet det ekstremt mye. Men nå er det billig, og ikke minst er teknologien her i dag, det er bare få som har tatt den i bruk. Ingen tør å være første bedrift.

STARTEN PÅ NOE STORT: Egil Tjåland er overbevist om at VR er det neste store på arbeidsplassene. Foto: Privat.

– De største firmaene i verden som Facebook og Google har stor tro på dette, de kjøper opp VR-selskap etter VR-selskap, og ekspertene der mener det er fullt kjør innen 5-10 år, sier han.

– Det er ingen tvil om at dette er det neste store

Tjåland tror overgangen til denne typen hjemmekontor er mye kortere enn før 2020, fordi mange bedrifter har blitt digitaliserte nå. Overgangen videre til VR-hjemmekontor er veldig overkommelig.

Terskelen for en videre utvikling av hjemmekontoret er uten tvil mye mindre nå, timingen for å ta dette steget videre er perfekt, mener han.

– Man trenger svært lite utstyr på hjemmekontoret i første omgang. Hvis arbeidstakerne har hver sine VR-briller så holder det i massevis. Senere, desto mer dette utvikler seg kan man koble på hansker, drakt, tredemølle og «haptisk feedback» (at du føler det du tar på). 

– Det du også trenger er et møterom hvor dere skal samles, disse eksisterer allerede med fantastiske utsikter og praktiske utforminger (for eksempel Facebook Workroom).

Enkelte på jobben må ha ekstra-kurs

Noe som blir viktig i starten er å ha nok superbrukere på arbeidsplassen.  Som med Teams, og andre nye verktøy så er det mange som kommer til å ha problemer i starten. 

– De yngre kommer nok til å ta denne overgangen fort, men det er mange som vil bruke litt tid. Alt fra å få det behagelig med disse brillene, til det rent tekniske inne på det virtuelle kontoret vil det trenges hjelp til.

– Superbrukerne kan også være de som plukker ut det utstyret som den spesifikke arbeidsplassen har mest bruk for, sier han.

– Hvorfor har ingen i Norge tatt dette i bruk ennå?

– Folk sitter nok litt på gjerdet og venter på at andre skal prøve det først, se hva som fungerer og hva som er fortsatt er umodent, sier han.

Hva er fordelene?

  • Du gir folk som ønsker å være på hjemmekontor en bedre sosial tilværelse på jobb.
  • Man utforsker et nytt område, og får derfor et forsprang på teknologien. Samtidig kan det dukke opp nye måter å jobbe på.
  • For bedrifter som jobber internasjonalt, eller over store geografiske området får man også et bedre kollegialt- eller kundeforhold.
  • Lederne vil også føle at de får bedre kontroll med et slikt hjemmekontor.
  • Du får ned transportkostnader og CO2-utslipp.

Hva er utfordringene?

  • Teknologien kan bli enda bedre. Her vil det utvikles fort fremover.
  • Endringsprosesser kan være smertefulle, kanskje særlig for dem som er litt opp i årene. Det vil alltid være motkrefter i starten.
  • Brukerne må føle at det er behagelig å ha på VR-utstyret. Det er en fordel at utstyret blir litt lettere når du kanskje skal ha det på i mange timer om gangen.
  • Det er et uutforsket område, så det kan dukke opp ukjente problemer.
KAN BLI LIKT VIRKELIGHETEN: Slik det er i dag brukes slike avaterer, men disse vil bli forbedret gradvis, og snart kan de ligne på din kollega. Foto: Oculus/youtube.

Kan bli veldig ekte


Slik det er i dag ser du dine kolleger som avatarer. Med videre utvikling er det ikke utenkelig at disse avatarene vil bli mer og mer lik slik vi egentlig ser ut, og mulighetene til å interagere med hverandre vil også øke.

– Hvis du går litt frem i tid tror jeg ikke du vil klare å skille hva som er virkelig, sier Tjåland.

– Du kan bare se på hvordan spillteknologien har løst dette de siste 10 årene, karakterene som er basert på ekte personer begynner å bli veldig like. Kan du i tillegg deepfake (manipulere) ditt eget ansikt/kropp på avataren så begynner forskjellene på det virkelige liv å minke. Det finnes også teknologi som gjør at du kan føle at du tar på ting i rommet.

Sistnevnte er nok litt i startfasen enda. 

– Jo sterkere datamaskinene blir, og jo mer man får utviklet utstyret, desto bedre og realistisk vil denne brukeropplevelsen bli, sier Tjåland.