–Vi får større gehør for raske endringer
De jobber på spreng, men i IT-avdelingen i NAV ser de også positive effekter av Koronakrisen.
For de over 100 Tekna-medlemmene som jobber i IT-avdelingen i NAV ble arbeidsdagen snudd på hodet i løpet av et par dager etter pressekonferansen til regjeringen 12. mars i år.
Det forteller Tekna-medlemmene Live Grønlien og Miriam Eileen Nes Begnum.
En normal arbeidsdag for de ansatte i IT-avdelingen består i stor grad av nyutvikling og vedlikehold av systemer i tverrfaglige team. De siste ukene har teamene måtte snu seg rundt og jobbe hardt for å følge opp Stortingets krisepakkevedtak, slik at alle som har rett til det, får dagpengene, omsorgsdagene og sykepengene de har krav på så fort som overhodet mulig .
15 ganger gjennomsnittet
– Det totale volum av arbeidsoppgaver har økt voldsomt, og det er en stor pågang på systemet samtidig, sier Live Grønlien. Grønlien jobber med ytelsen dagpenger. I en pressemelding 1. april skriver NAV at det siden 12. mars er kommet inn 326 800 søknader om dagpenger, der 295 600 gjelder dagpenger ved permittering. Til sammenligning kom det inn 160 500 gjennom hele 2019 og 166 600 gjennom hele 2018. Noen dager har det kommet inn over 8000 søknader. Det er 15 ganger så mye som en gjennomsnittsdag inntil 12. mars.
Alle søknader skal behandles etter dagens lover og regler. Det skal gjøres vedtak. Og det skal beregnes og overføres penger. Bak ligger datasystemene som skal sørge for at alt dette går riktig for seg. Det må designes, utvikles og testes hele tiden. Grønlien understreker at NAV ikke kan implementere nye ordninger før lover er vedtatt og forskrifter på plass. Når man leser dagspresse, kan man få et feilaktig inntrykk av hvor raskt dette kan gjøres.
– Når det kommer så stor pågang på systemene hele tida, må veldig mange være på, og sørge for at de er oppe og at det ikke oppstår feil. Risikoen for det blir større når pågangen øker så mye på så kort tid. Vi har varslingssystemer som hele tiden må overvåkes veldig nøye. Det er også en utfordring med stor pågang av ulike brukere, for eksempel folk som ikke er folkeregistrert i Norge.
Automatisert forskuddsutbetaling
Grønlien er designer og produktutvikler . – De siste dagene har det blant annet vært full fart for å få på plass en lettfattelig og logisk oppbygd løsning for de som søker om forskudd på dagpenger, etter et vedtak fra regjeringen tidlig denne uken, forteller hun.
– Heldigvis har utviklerne i NAV IT jobbet med systemer for dagpenger i lang tid, sier hun og benytter anledningen til å gi dem ekstra ros. Ifølge henne gjør satsingen som er gjort på dette tidligere, at de nå klarer å implementere endringer raskt. Hun forteller at det lenge har vært jobbet med å få inn mer automatikk i saksbehandling for vanlige dagpenger.
–De som er permitterte må registrere seg som arbeidssøkere før de kan søke om dagpenger og forskudd. På grunn av det store volumet nå, ville ordinær saksbehandlingstid blitt veldig lang, og det ville tatt lang tid før folk fikk pengene sine.
Unikt i NAV-sammenheng
For å få fortgang i dette ble det besluttet at NAV skal gjøre en forskuddsutbetaling . Live Grønlien forteller at hun har vært med på å lage forskuddsløsningen som ble lansert sist mandag. Der har man tatt en del forutsetninger og gjort en del forenklinger som gjør at saksgangen går automatisk.
– Det er altså ikke en menneskelig saksbehandler som ser på søknadene. Løsningen er basert på en dagpengekalkulator NAV utviklet i fjor høst. Der hentes inntekten din fra Skatteetaten, og det blir regnet ut hva du kan forvente i dagpenger. Denne løsningen er nå videreutviklet, forteller Grønlien.
– Hvis du har en dagpengesøknad inne hos oss, kan du nå be om å få et forskudd utbetalt i løpet av få dager. Vi har allerede mottatt 75 700 søknader om forskudd, og har innvilget forskudd på tilsammen 1 030 millioner kroner denne uken. Det er ganske unikt i NAV-sammenheng.
Får mer gehør for IT-løsninger
Det har blitt lange dager for Live Grønlien, Miriam Eileen Nes Begnum og deres kollegaer. Men Grønlien mener at det også kommer veldig mye positivt ut av det.
– Jeg opplever at vi har blitt enda bedre på å jobbe tverrfaglig, at folk hjelper til der det trengs. Begnum er tjenestedesigner og jobber til vanlig med universell utforming, men bistår nå som designer i ulike mindre korona-relaterte oppdrag fra ulike seksjoner og team. – Flere gjør andre oppgaver enn de vanligvis gjør, som å bistå med design og tekst, teste og lete etter bugs. Når vi får en oppgave får vi den raskest mulig unna uten store diskusjoner om hvem som skal gjøre hva.
Live Grønlien og Miriam Eileen Nes Begnum er også veldig godt fornøyd med den tette dialogen med Arbeids- og sosialdepartementet den siste tiden.
– – Vi har mange lover og regler å forholde oss til, og det tar gjerne lang tid fra endringer blir foreslått til de faktisk settes i live. Vi har jobbet tett med juristene i NAV den siste uken for å gi råd om hvordan de kan utvikle regler som legger til rette for automatisering. Nå som ting haster mer enn vanlig, merker jeg at det kanskje er litt større gehør for våre forslag. Jeg tror vi vil se en slik positiv effekt av dette – i hvert fall håper jeg det, sier Grønlien.
Nå sitter alle i NAV sitter på hjemmekontor. Grønlien ser positive effekter av det også. – Jeg tror det er bra at folk blir vant til å jobbe litt mer borte fra kontoret. Det er nyttig å venne seg til dette for senere samarbeid. Hun føler et styrket samhold for tiden der alle drar i samme retning.
– Vi har veldig mange flinke kollegaer som står skikkelig på. Særlig vi i IT-avdelingen får vist hva vi kan få til, sier hun.