Verdifulle valgfag
Det eneste Ingrid Gjesteland var sikker på da hun bestemte seg for å studere kjemi, var at hun likte realfag. Valgfagene underveis ga henne kompetanse som skilte henne fra andre jobbsøkere – og sørget for at hun endte i et yrke hun aldri hadde hørt om da hun startet på studiene.
Hvem: Ingrid Gjesteland (31).
Stilling: Yrkeshygieniker ved Haukeland Universitetssykehus.
Utdannelse: Bachelorgrad i kjemi, mastergrad innen naturmiljø- og analytisk kjemi ved NTNU, og doktorgrad innen arbeidsmedisin ved Universitetet i Bergen.
De fleste Ingrid studerte med driver med forskning. Her jobber noen av dem:
SINTEF Ocean
Jotun AS
Kværner
Letsea AS
STAMI
Flere holder på med doktorgrad
Hvorfor valgte du den studieretningen du gjorde?
– Jeg valgte å studere kjemi fordi jeg ville gjøre noe som var både teoretisk og praktisk. I starten av kjemistudiet er undervisningopplegget nokså generelt. Derfor hadde jeg også muligheten til å velge retning underveis, når jeg fant ut hva jeg syntes var mest spennende med kjemifaget.
Hva drømte du om å bruke utdannelsen din til da du begynte å studere?
– Jeg visste egentlig ikke helt hva jeg ville bruke utdannelsen min til da jeg begynte. Alt jeg visste var at jeg likte realfag.
Hvordan endte du opp med den jobben du har nå?
– Yrket jeg har nå – yrkeshygieniker – hadde jeg faktisk aldri hørt om før jeg tok doktorgraden min i arbeidsmedisin ved Universitetet i Bergen. Flere av veilederne mine hadde tilknytning til Yrkesmedisinsk avdeling ved Haukeland Universitetssykehus, så det var sånn jeg ble oppmerksom på muligheten. Jeg fikk et vikariat der etter fullført doktorgrad i forbindelse med at en av de ansatte skulle ut i mammapermisjon. Og da avdelingen senere lyste ut en stilling som yrkeshygieniker, søkte jeg på den og fikk fast ansettelse der.
Hvordan var overgangen fra studier til jobb?
– Etter jeg hadde fullført mastergraden var arbeidsmarkedet nokså dårlig. Derfor jobbet jeg et år som lærervikar, mens jeg ventet på nye muligheter. Jeg vurderte å ta pedagogikk for å bli lektor, men så valgte jeg heller å ta en doktorgrad. Da jeg jobbet med doktorgraden føltes det som å studere med lønn, siden arbeidstiden var ganske fleksibel. Nå, når jeg har fått fast jobb, har hverdagen blitt litt mindre fleksibel, men lønnen er heldigvis bedre.
Hva er ditt beste råd til studenter som ikke vet hva de skal bruke utdannelsen sin til?
– Plukk ut valgfag med omhu! Det er valgfagene mine som har tatt meg dit jeg er i dag. De ga meg en kompetanse som skilte seg fra mange andre, og ga meg muligheten til å søke et bredere spekter av jobber.
Hvor tidlig i studiet begynte du å jakte på jobb?
– Jeg begynte nok litt for sent med å lete etter jobb, dessverre. Jeg hadde lenge et håp om å få jobb der hvor jeg skrev masteroppgaven min, og søkte derfor ikke andre steder før etter jeg hadde levert oppgaven. Jobben som lærervikar ble en nødløsning, men jeg fikk likevel mye igjen for året som lærer.
Hvordan ser arbeidshverdagen din ut i dag?
– Arbeidshverdagen min er ganske variert. Noen dager er jeg med på pasientkonsultasjoner og andre dager er jeg på lab. Som regel har jeg ett eller flere møter i løpet av dagen. Ellers sjekker jeg innboksen, skriver rapporter, gjennomgår produkt- og sikkerhetsdatablad og forbereder- eller holder foredrag. I tillegg leser jeg artikler og faglitteratur for å holde meg oppdatert på fagfeltet.
Hva liker du best med jobben din?
– Jeg er veldig glad for å ha en jobb der jeg kan bidra til å hjelpe andre mennesker. Ofte må vi drive litt detektivarbeid for å finne årsaken til at pasienten har allergi eller andre plager, og det er veldig spennende og utfordrende. Også har jeg veldig gode kollegaer og varierte arbeidsoppgaver.
Hva overrasket deg mest med jobben din?
– Jeg ble overrasket over hvor mye man jobber sammen med andre kollegaer. Jeg samarbeider både med leger, sykepleiere og andre yrkeshygienikere, og det er utrolig spennende og lærerikt!