Ukas Tekna-medlem: – Flere fordeler med å ta yrkesrettet fagutdanning først
– Behovet for både kloke ingeniører og dyktige ledere vil fortsatt være like relevant om 10 år, etter min mening.
Hver uke stiller vi de samme 10 spørsmålene til ulike Tekna-medlemmer. Denne uka er det Bjørnar Fugløys (34) tur:
Utdanning: Produktutvikling og Materialer (Maskiningeniør) NTNU.
Yrke: Gruppeleder Havromskonstruksjoner, Norconsult Norge AS Trondheim.
– Hva er morgenrutinen din?
– Morgenrutinen starter med å brygge en kopp kaffe og smøre matpakke. Etterpå tar jeg bussen til treningssenteret for en times treningsøkt før jeg drar videre til jobb og starter arbeidsdagen i ni-tiden.
– For å tiltrekke unge til realfag, tror jeg det er viktig å knytte realfagene opp mot praktiske og relevante problemstillinger.
– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
– Som gruppeleder for havromskonstruksjoner, har jeg hatt gleden av å være med på å bygge opp og lede et team med høy kompetanse innen marin hydrodynamikk og marin konstruksjon. Vi er for tiden involvert i flere spennende og innovative prosjekter relatert til flytende havvind og flytende akvakultur, hvor vi blant annet bruker vår analysekompetanse til å hjelpe kunder med å utvikle og risikoredusere konsepter, løsninger og teknologier. Vi jobber blant annet med Egget® og WindBarge. En typisk dag for meg er variert og innebærer en kombinasjon av faglig arbeid, prosjektledelse, markedsarbeid og ledelsesansvar.
– Hva jobber du med akkurat nå?
– For øyeblikket leder jeg prosjekter innen flytende akvakultur og landbasert industri. I tillegg er jeg involvert i prosjekter relatert til havvind og offshoreindustrien.
– Hva gjør du for å bidra til bærekraft - smått eller stort?
– I Norconsult jobber vi hver dag aktivt i prosjekter for å ivareta ytre miljø og menneskers helse, og for å bygge sterke samfunn med økonomiske og kostnadseffektive løsninger. Vi skal bidra til positive forbedringer og bremse den negative utviklingen knyttet til reduksjon av biologisk mangfold og global oppvarming. Gjennom mitt arbeid som prosjektleder for prosjekter innen landbasert industri, havvind og aquakultur, søker jeg å fremme bærekraftige løsninger som bidrar til positiv endring og reduserer negativ påvirkning på miljøet.
– Hva er det morsomste/rareste du har opplevd i jobben?
– Selv om jeg ikke kan peke på noe spesifikt "rart", opplever jeg mye glede og utfordringer i det daglige arbeidet mitt. Det å være en del av et engasjert og kompetent team og ha et godt arbeidsmiljø gjør jobben både morsom og givende.
– Hvorfor valgte du dette yrket?
– Det var faktisk veldig tilfeldig. Jeg gikk yrkesfag på videregående og hadde egentlig en plan om å bli fagarbeider og jobbe som dette. Drømmen var å jobbe offshore. Jeg flyttet til Trondheim i 2008 hvor jeg begynte jeg som industrimekanikerlærling hos Marintek (nå Sintef Ocean) på avdeling Energisystemer og Teknisk operasjon på Tyholt. Her ble jeg involvert i mange ulike forskningsprosjekter hvor jeg fikk jobbe tett med forskere og PhD-stipendiater innenfor maskinteknikk og marinteknikk Dette gjorde at jeg virkelig fikk opp øynene for akademia og ingeniøryrket. Deretter tok jeg både en bachelorgrad og en mastergrad.
– Jeg ville gjerne hatt en samtale med Nikola Tesla.
– Hvorfor fagorganiserte du deg?
– Jeg har alltid vært fagorganisert både gjennom studier og jobb. Da jeg var ferdig med mastergraden var det naturlig å organisere meg i Tekna. Det er viktig å være fagorganisert da det både gjør meg og mine fagorganiserte kolleger sterkere og trygger både gjennom studier og på arbeidsplassen. Om man trenger bistand og støtte så har man muligheten til å få dette gjennom tillitsvalgt og/eller fagorganisasjonen, som er en trygghet. Jeg oppfordrer alle til å fagorganisere seg.
– Hvordan kan vi best rekruttere barn og unge til å velge realfag?
– For å tiltrekke unge til realfag, tror jeg det er viktig å knytte realfagene opp mot praktiske og relevante problemstillinger. Ved å vise hvordan realfag kan løse virkelige utfordringer og gjøre det på en engasjerende måte, kan vi øke interessen og forståelsen for realfagenes betydning. Jeg vil også si at det å for eksempel ta en yrkesrettet fagutdanning først, som for eksempel et fagbrev, også gir mange «knagger» å henge realfagsrelaterte elementer på og kanskje gjør det lettere å forstå nytteverdien med alt man lærer gjennom ingeniørutdanningen.
– Hvis du kunne stilt ett spørsmål til en historisk person, hvem hadde dette vært, og hva hadde du spurt om?
– Jeg ville gjerne hatt en samtale med Nikola Tesla og spurt ham om hans tanker rundt dagens elbilindustri, Tesla og teknologiske utviklinger.
– Hvordan tror du yrket ditt ser ut om 10 år?
– Jeg forventer at med økende befolkningsvekst og økt behovet for mat og energi, vil etterspørselen etter kostnadseffektive og bærekraftige løsninger innen marine teknologier som flytende aquakultur og havvind fortsette å øke både nasjonalt og internasjonalt. Dette vil kreve dyktige ingeniører og velorganiserte team ledet av kompetente ledere. Arbeidsmetodene vil nok endres og gjøres både smartere og mer effektive. Men behovet for både kloke ingeniører og dyktige ledere vil fortsatt være like relevant om 10 år, etter min mening.