Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Foto av Santiago og Amalie i et rom med STEM-læringssaker med tekst i bildet: På jobb for framtiden samt ikon til Fns bærekraftsmål 4 - God utdanning.

Santiago Quinteros og Amalie Liane møtes igjen på Forskerfabrikken i Oslo for første gang siden de var frivillige i Kenya.

God utdanning er viktig for all bærekraft

Miljørådgiver Amalie Liane og geotekniker Santiago Quinteros dro til Kenya for å vise at praktisk tilnærming til realfag kan forbedre kvaliteten på undervisningen.

Amalie Liane og Santiago Quinteros holder hvert sitt beger med blåfarget vann. En hyssingstump holdes i spenn mellom begerene. Quinteros begynner forsiktig å helle ut vannet, men i stedet for å dryppe ned på gulvet, følger det hyssingen og ender opp hos Liane.

Eksperimentet viser hvordan egenskaper i vannet gjør at det klistrer seg til seg selv og andre stoffer, noe som gjør det enkelt å blande med mye annet.

– Dette er kanskje ikke det mest fantastiske eksperimentet, sier Liane som jobber mye med vannproblematikk som miljørådgiver i Norconsult.

Men selv om det ikke har en enorm wow-faktor, ligger det mye verdi i selve demonstrasjonen.

I «Vann på tråd»-eksperimentet flyttes vann fra et beger til et annet – kun ved hjelp av en hyssingstump.
Egenskaper i vannet gjør at det klistrer seg til hyssingen.

Praktisk inspirasjon

I høst tilbrakte de ti dager i Kenya med pilotprosjektet STEM Without Borders – et samarbeid mellom organisasjonen Ingeniører uten grenser (IUG) og Forskerfabrikken. Oppdraget var å inspirere kenyanske lærere til å ta i bruk en mer praktisk og utforskende tilnærming til realfagsundervisningen.

Prosjektet er litt på siden av det Liane og Quinteros – som er geotekniker ved Norge Geotekniske Institutt – gjør til daglig. Begge er opptatt av utdanning og fikk støtte fra arbeidsgiverne til å reise til Kenya med IUG. For selv om de ikke er pedagoger, sitter de på viktig kompetanse som passer som hånd i hanske med oppdraget.

– I Kenya foregår undervisningen vanligvis slik at læreren står foran i klasserommet og sier en setning som elevene skal gjenta, sånn vi gjorde det her i Norge før. Jeg tror noen lærere har litt praktisk i undervisningen, men det er veldig sjelden, sier Liane.

Hun forteller at den Kenyas naturvitenskapelige læreplan ble revidert i 2019 til å blant annet inkludere undersøkelsesbasert læring.

– Men av det vi kunne se da vi var der nede, blir det ikke gjennomført i stor grad.

Viktig forutsetning for bærekraft

Kompetanseheving, etterutdanning eller faglig påfyll – uansett hva du vil kalle det er arbeidet deres i tråd med bærekraftsmålet om god og inkluderende utdanning for alle.

Det er noe Quinteros, som selv er fra Ecuador, er veldig opptatt av. Oppholdet i Kenya lå tett på undervisningen han fikk som barn.

– Det var nesten så jeg kjente meg igjen. Skolene lignet veldig på barneskolen min, det samme gjelder pedagogikken. Gjennom utdanningen min fikk jeg muligheten til å reise og tilegne meg nye erfaringer. Jeg har opplevd hvordan det kan være et verktøy for å skaffe seg kunnskap, forteller han.

– Utviklingsland har mange utfordringer, og utdanning er en viktig forutsetning for å kunne ta tak i all bærekraftsproblematikk.

Liane holder sporene fra planten kråkefot i hånden. Disse er så små at de ser ut som støv og inneholder en del olje. Med god tilgang på oksygen og flammer ….
… brenner sporene opp svært raskt – og gir en spektakulær effekt.

Mange barrierer

Opplæring med høy kvalitet – det er enkelt å ta for gitt her i Norge, tror Liane. Hun er ærlig på at hun ble litt sjokkert over hvor stor forskjellen var både i tilnærmingen til og rammene for undervisningen i Kenya.

– Det ga motivasjon til å bidra til at andre får bedre forutsetninger for utdanningen sin, sier hun.

– Tror du vi klarer å gi det til alle innen 2030?

– Jeg har veldig lyst til å si ja, men jeg tror egentlig ikke det, sier hun, og får støtte fra Quinteros:

– I land som Kenya er det så mange barrierer vi ikke har her. Det vil kreve mye penger og politisk vilje for å få på plass det grunnleggende i hverdagen til folk.

Frivillighetsarbeidet i Kenya ga miljørådgiver Amalie Liane motivasjon til å gi andre bedre forutsetninger for utdanningen sin.
God utdanning er en viktig forutsetning for å løse andre bærekraftsutfordringer, mener geotekniker Santiago Quinteros.

Samtidig er det spesielt én ting som gjør dem optimistiske: folkene. Lærerne de møtte hadde en enorm vilje til å lære nye ting, særlig da de så hvor entusiastiske elevene ble da de fikk eksperimentere.

– Det er jo ikke sånn at vi kom med fasiten, men det var viktig for oss å få frem hva man gjøre med noe så enkelt som vann og hyssing, sier Liane.

Relaterte bærekraftsmål