Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Nettside med popup med cookie melding

IRRITERENDE? Disse boksene kommer mest sannsynlig til å forsvinne innen et par års tid.

Disse kommer til å bli flere - så forsvinne helt

Er du også lei av disse boksene?

På nesten hver nettside får du spørsmålet; «Kan vi lagre informasjon om deg?». Skal siden samle inn personlig identifiserbar informasjon, må de ha et aktivt samtykke. 

Dette vil det bli mer av den neste tiden, før den irriterende boksen mest sannsynlig vil forsvinne om et par års tid, ifølge Kristoffer Semelenge som er leder for data og analyse i selskapet iProspect.

Har du opplevd at du ikke får lov til å se på nettsiden såfremt du ikke trykker «Ja» på forespørselen? Dette er i så fall muligens ulovlig fra nettsiden sin side.

– Man er egentlig som bedrift pliktig til å dele den samme opplevelsen uansett om man samtykker eller ikke, men dette er foreløpig altså en juridisk gråsone, siden det er enkelte nettsider hvor du ikke kommer videre uten å trykke «ja».

Ble skapt med gode hensikter

Han forteller at cookies, som det kalles, først ble skapt med tanke på å hjelpe folk på best mulig måte på de ulike nettsidene.

Skjermbilde fra Schibsted med cookie varsel
FJERNES? Disse boksene vil du kanskje slippe å se om noen år.

– Cookies er en liten tekstfil som ligger på forskjellige domener og har evnen til å lagre informasjon. Hvis du for eksempel går inn på en side og velger at du skal ha det på norsk så lagres denne informasjonen i cookien. Hvis du har søkt på noe så lagres det, og hvis du har lagt noe i handlekurven så lagres dette, sier han.

– Dette, pluss innloggings-informasjon, altså at du slipper å huske passordet til hvert enkelt sted, var utgangspunktet til hvorfor cookies først ble laget.

– Deretter så en del annonsører at de kunne bruke dette til andre ting, og det er da det begynte å skli ut fullstendig, sier han.

Det han sikter til er tredjepartscookies, altså bedrifter som ikke har noe med nettsiden du går inn på å gjøre, men som helt gratis får informasjon om deg og selger dette videre.

– Slik vi har jobbet fra et markedsføringsperspektiv så kjøper vi målgrupper digitalt. Jeg vil annonsere for noen som liker sko, eller noen som er over 30 år, skal på ferie, eller lignende. Denne dataen er samlet inn av tredjepartscookies og førstepartscookies, sier Semelenge.

Han forteller at pop-upsboksene mest sannsynlig forsvinner.

– Nå er det en prosess i EU for å fjerne pop-upsene da de ikke gir noen merverdi, alle bare trykker «Ja» eller «OK»  uansett for å komme seg videre. Jeg tipper at de er borte innen et par år. Jeg tror heller samtykket etterhvert vil ligge på nettleser-nivå. Altså at du godtar at disse typer sider godtar den og den type data om deg, og selve nettsurfingen din blir da mer flytende og effektiv, sier han. 

Hvilke selskaper som får informasjon om deg på de ulike sidene kan du finne ut om du trykker på denne knappen.

Bruker du Apple-produkter?

Men før de blir borte, vil de altså bli flere. Apple, Firefox og Safari har laget nye regler for sine brukere, som innebærer at informasjonen om deg blir lagret i kortere tid enn tidligere. Dette kan skape problemer både for deg som bruker og deg som driver med markedsføring.

– Som bruker vil du merke at det er mindre relevant reklame, men flere irriterende popups på grunn av dette nye 24-timers vinduet på tredjepartscookies og 7 dagers vindu for førstepartscookies. 

Kristoffer Semelenge
HENGER IKKE MED: Kristoffer Semelenge mener mange som driver med markedsføring i Norge ikke henger med i svingene for tiden. Foto Privat.

– Går du 3-4 år tilbake i tid så kunne cookies ha en levetid på 1-2 år uten noen problemer. Da kunne man samle inn informasjon og kjenne igjen brukeren over ett helt år, det er ikke lenger mulig å gjøre på apple-produkter.

Dette er utfordrende både for markedsførere, men også for brukere av de ulike nettsidene.

– Det er veldig få kundrereiser som er begrenset til et løp på 24 timer. Ser du bort fra impulskjøp så bruker folk ofte flere dager på å sjekke forskjellige priser og tilbud før de er klare for å betale. Om du bruker for lang tid vil altså alt bli glemt, og du må starte på nytt.

For de som driver med markedsføring har dette blitt en tungvint prosess, man kan faktisk ikke fortsette med samme markedsføring i Chrome som man for eksempel gjør i Firefox. Her mener Semelenge det er mange i Norge som har kommet på etterskudd.

– Når man måler digital effekt så ser man altså på de siste 24 timene, og det gir et helt feil bilde av hva slags annonsering som faktisk ga effekt. Grovt regnet så tror vi at 50 prosent av betalt medieeffekt «forsvinner» og kommer til å tilskrives organiske eller direkte kilder.

– Man klarer ikke å knytte en som først kom til siden via en annonse til samme person som går inn på samme side 3 dager senere. Man klarer ikke å lage en sømløs kundreise, siden man ikke vet hvem personen er lenger.  Dette har kommet veldig snikende inn, noe som gjør at mange som driver med markedsføring tar helt feil valg med type markedsføring, og taper penger og kunder på dette.

Selv om det blir kronglete og vanskelig for de som driver markedsføring, inntil det blir likt på alle plattformer, så er det vanlige nettsurfere som står igjen som vinnerne til slutt.

– For forbrukere er dette bra. Det har vært en ubegrenset innsamling av data og det er bra det settes noen føringer for hva som er lov og hva som ikke er lov. Privatlivets rett har godt av dette. Problemet har vært tredjeparts-cookies, altså at du er inne på en side,  godtar cookies, og da får plutselig hundrevis av andre bedrifter innsyn i hva du gjør og kan lagre denne informasjonen, det er ikke ok.