Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold

Ifølge teknisk direktør Kjartan Nilsen i Roboxi AS, kan mye kompetanse fra olje og gass-sektoren benyttes i mange andre bransjer, her på Stavanger lufthavn Sola, med flyplassroboten de har utviklet.

Kan revolusjonere flyplassarbeid

Tekna-medlem Kjartan Nilsen leder den teknologiske utviklingen av en robot som kan gi banebrytende endringer i hvordan flyplassarbeid utføres.

Flere selskaper i oljeindustrien har varslet nedbemanninger. Det kan skape økt behov for teknologioverføring til andre bransjer. NRK skriver at oljefesten snart er over. En flyplassrobot fra Sandnes-selskapet Roboxi AS er et av flere prosjekter som skaper håp om at oljejobber kan flyttes til andre bransjer.

– Med bakgrunn fra industriroboter og avanserte måleinstrumenter for olje- og gassindustrien, og senest innen lading av elbiler, får jeg kombinert mye av min erfaring i samme produkt hos Roboxi. Samtidig har jeg muligheten til å lære om flybransjen og ny teknologi i form av AI, bildeanalyse og selvkjørende biler. Denne pakken er veldig spennende, sier Tekna-medlem og teknisk direktør Kjartan Nilsen.

 

Fikk ideen på flyreiser

Det var driftsdirektør i Roboxi, Ken Erik Steine, som hadde ideen til Roboxi. Han var mye ute og reiste, og merket seg at mye rutinearbeid på flyplasser gjøres manuelt. Målet ble å lage et konsept for en selvkjørende robotbil for jobbene som må gjøres på en rullebane. Steine hadde bakgrunn som gründer i oljeserviceselskapet Ace Well Technology.

Roboten, som er på størrelse med en personbil, ble første gang presentert i 2023. Den er utstyrt med kameraer og sensorer og skal sjekke blant annet rullebanelys. Ved hjelp av AI og patentert teknologi skal den også oppdage og jage fugler og andre fremmedelementer som kan skade fly. I tillegg skal den inspisere gjerder og identifisere sprekker i asfalten. Roboten er de siste årene testet på flyplassene i Stavanger og Alta, i samarbeid med Avinor, samt på flyplassen i Frankfurt.

– Roboxi opplever veldig stor interesse fra flyplasser verden over. Flyplasser mangler arbeidskraft til disse oppgavene. Vi har den siste måneden signert våre første kontrakter med henholdsvis Firenze og Amsterdam. Vi forventer å levere flere roboter til flyplasser i Europa, Midt-Østen og USA i løpet av det kommende halvåret, sier Nilsen.

Utstyrt med kameraer og sensorer kan roboten kjøre rundt på en rullebane blant annet for å sjekke rullebanelys. Den kan oppdage og jage fugler, oppdage og fjerne fremmedelementer som kan skade fly, og inspisere gjerder og identifisere sprekker i asfalten.

 

Hadde nytte av oljekrise

Kjartan Nilsen ser optimistisk på muligheten for mer teknologioverføring fra olje- og gassindustrien til andre næringer.

Bryne-selskapet Envirex har vært en viktig partner i utviklingen av flyplassroboten. Selskapet startet med fjernstyringsteknologi som forenklet operasjoner på havbunnen, men har senere overført denne teknologien til roboter på land og satellitter i verdensrommet. Selskapet hadde nytte av oljekrisa i 2014.

– Oljekrisa tvang selskapene til å ta i bruk ny teknologi. Nå er vi i en ny periode der det er for travelt til å tenke ut nye løsninger, uttalte administrerende direktør Thomas Aunvik til TU i 2024.

Nå kan Norge være på vei inn i en ny fase med både tid og behov for å tenke ut nye løsninger. Oljeselskapene DNO og ConocoPhillips og Stavanger-verftet Rosenberg Worley har alle annonsert oljerelaterte nedbemanninger.

Mens oljerelaterte selskaper varsler nedbemanninger, søker Roboxi etter nye ansatte. Antall ansatte er tredoblet siste år, og det forventes en ytterligere dobling over det neste året. Roboxi søker hovedsakelig etter ansatte med høy kompetanse innen programvare, automasjon og mekanikk.

Ser optimistisk på teknologioverføring

Tekna-medlem Nilsen ser optimistisk på muligheten for å overføre mer teknologi fra oljebransjen til andre næringer.

– Kompetansen som har blitt bygget opp innen olje og gass-sektoren kan også benyttes i mange andre bransjer. Det er kanskje det vi ser resultater av nå i form av at mange nye selskaper skapes også i andre bransjer. Elbil-lading er et velkjent eksempel, der tilnærmet all kompetanse i Norge er samlet i Stavanger. Tilsvarende er det også i stor grad innen automatisert utstyr til fiskeoppdrett.

Hans egen teknologioverføring kom av at han liker å prøve nye ting.

– Jeg er ikke en typisk gründertype selv, men jeg liker å gjøre ting jeg ikke har gjort før. I oppstartsbedrifter får man muligheten til å prøve seg i mange roller og løse utfordringer man gjerne ikke utsettes for i en større organisasjon. Det gir en bratt læringskurve, men også en stor grad av mestringsfølelse, som jeg setter veldig høyt.