I fremtiden kan du slippe å betale for bussbilletten din

Ruter-sjefen planlegger for en fremtid ingen kan spå.

– En ting vi sier i Ruter er at vi i dag kjører folk fra et sted de ikke er, til et sted de ikke skal, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.

Dagens kollektivtrafikk er bygget på en rekke kompromisser, samlet i en uskrevet avtale som strekker seg tilbake flere hundre år. Folk samler seg ved et busstopp og blir kjørt til et annet, uten hensyn til hvor hver enkelt passasjer bor eller skal – og når den skal dit. Det er ikke optimalt for noen, men det har gjort systemet uhyre effektivt.

Denne avtalen kan likevel falle sammen i nær fremtid, skal vi tro Jenssen.

– Kundene forventer flere og flere individuelle løsninger, og digital teknologi muliggjør det, sier han.

Han spår at offentlig transport vil forandre seg til det nær ugjenkjennelige. 

Førerløse busser vil kutte kostnadene drastisk. Det kan snu opp ned på dagens kollektivtrafikk. Det betyr at man ikke trenger like mange passasjerer per buss for at økonomien skal gå rundt, og legger til rette for kjøring fra dør til dør.

– Hvis vi klarer å koble førerløse busser med kunnskap om når folk ønsker å kjøre, så kan det være at vi finner fire stykker som alle skal samme vei på samme tidspunkt. Kundene vil ha punkt-til-punkt-kjøring. De vil jo egentlig ikke ha alle disse byttene mellom busser og T-baner, sier han.

Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen er en av foreleserne ved Mobilitetskonferansen 30. mai. Les mer om konferansen her.

– Innovasjon er ikke kreativitet

Jenssen er inspirert av pioneren Bertrand Piccard, sveitseren som var den første til å fly verden rundt både med en varmluftballong og et fly som går på solenergi. Da de møttes, kom Piccard med et klart råd.

– Han mente at innovasjon ikke er kreativitet og å finne på nye ting. Innovasjon er å ta et oppgjør med det du trodde var uforanderlig sant, sier Ruter-sjefen.

Ruter er også tuftet på en rekke forutsetninger, som vi ikke må tro at ikke endrer seg, forklarer Jenssen. Han tror Ruter må tåle å utfordre selv de mest fundamentale forutsetningene for driften sin. 

– Skal kollektivtrafikken for evig og alltid motta store offentlige tilskudd? Nei. Jeg tror vi skal forberede oss på å måtte klare oss selv på et eller annet tidspunkt.

– Er det sånn at kundene alltid vil betale for å reise med tjenestene våre? Nei. Jeg tror at dataene som kundene avgir i forbindelse med mobilitet etter hvert vil bli så verdifulle at de vil forvente å bli fraktet gratis.

– Så er det ikke sikkert at det skjer, men jeg tror vi uansett får en innsikt vi ellers ikke ville hatt, ved å tenke på denne måten, sier Jenssen.

«Din arrogante monopolist!»

Hvor fornøyde opplever dere at kundene er i dag?

– Jeg tror vi skal være veldig forsiktige med å påstå at kundene er så innmari fornøyde, fordi vi er jo i et veldig stort omfang en monopolist. 

Ruter-sjefen forteller om en enkelthendelse som har formet ham. Han hadde akkurat skaffet seg en jobb for Posten. Etter kun 14 dager i jobben, freste en kunde til ham. «Din arrogante monopolist!», ble ferskingen kalt.

– Det gjorde et uutslettelig inntrykk på meg. Det er nesten så jeg mener at alle som er i den posisjonen bør stoppe opp foran speilet om morgenen og smake litt på de ordene. Særlig hvis du er i en posisjon der du tror at du er kjempevellykket. 

Han mener at Ruter på mange måter er en suksesshistorie, men det trenger ikke å vare.

– Den kan bli fryktelig kortvarig hvis vi ikke innser at vi har mange kunder som ikke har noen andre valg. Hva skjer hvis de får det?

Hvordan tilrettelegge for grønne, smarte og effektive mobilitetsløsninger i byer og tettsteder? Få med deg Mobilitetskonferansen i slutten av mai.

Når mister de tålmodigheten med oss?

Jenssen forklarer at Ruter må gå fra å være en reiseplanlegger, til å bli en reiseassistent som har forstått hva du trenger, før du egentlig har skjønt det selv.

– Ruter skal ikke være et kollektivselskap, men i markedet for folks bevegelsesfrihet.

Dersom Ruter ikke implementerer endringer i deres system, tror ikke Jenssen det finnes en naturkraft der ute som forhindrer noen andre å gjøre det. Derfor mener han Ruter ikke kan ta utgangspunkt i det selskapet har i dag, men heller det kunden forventer å få.

For å kunne tilby brukerne de beste løsningene, trenger Ruter å «snu seg raskt rundt» og å «være lett på foten». Målet er å være i stand til å møte fremtidige kundeforventninger, som kan nær sagt endre seg over natten.

– Dersom vi ikke viser endringsevne er vi i offentlig sektor er en dinosaurkandidat av dimensjoner. Når er det kundene og innbyggerne totalt mister tålmodigheten med oss?

Meld deg på Mobilitetskonferansen! Årets program for Mobilitetskonferansen veksler mellom presentasjon av læringsrike og høyaktuelle cases med innspill og inspirasjon fra fageksperter og forskere. Vi ser på flere ulike aspekter ved smart og grønn mobilitet, hvor du får gode og konkrete ideer du kan ta med tilbake i egen jobb.

Publisert: mandag 9. april 2018