Tids- og miljødifferensierte bomtakster
Vil de ha ønsket effekt på trafikken og bylufta?

I Oslopakke 3 er det avtalt å innføre tids- og miljødifferensiert trafikantbetaling for å nå transport- og miljømål.
Bompenger går fra å være melkeku til også å regulere trafikken og påvirke kjøretøyparken. Dette kan få god effekt på luftkvaliteten i byen. Utslipp av nitrogenoksider fra trafikken er beregnet å minske betydelig. I 2022 er det beregnet at det blir 70 % færre som utsettes for høye NO2-verdier enn om dagens bomsystem ble videreført.
- Får vi så ren byluft som vi trenger?
- Vil dette hjelpe til å redusere trafikkmengden eller vil folk bare bytte til mer miljøvennlige kjøretøy?
- Og hva med vare- og næringstransporten i og gjennom byen, bør disse unntas for bompenger?
Bli kjent med hva som ligger i nytt konsept og hvilke viktige spørsmål som diskuteres!
Ny tids- og miljødifferensiert trafikantbetaling - hva ligger i konseptet?
Olav Foslie, Oslopakke 3-sekretariatet
Konsekvenser for bylufta, hva må egentlig til for å nå målene?
Ingrid Sundvor, forsker TØI
Kommentar til endringene av takstsystemet sett fra brukerperspektiv.
Line Lillebø Osfoss, Norges Automobil-Forbund
Løser planlagte trafikantbetaling i Oslopakke 3 utfordringene for Oslotrafikken - et kritisk blikk
Kjell Werner Johansen, Ass.direktør/avd.leder TØI
Fagmøtet arrangeres av NVTF Østlandet i samarbeid med PF Samferdsel og Tekna Oslo.