Samarbeid på tvers, slik lykkes du i praksis

Det er sjelden vi klarer å skape gode resultater helt alene. Komplekse utfordringer må løses i team, i samarbeid mellom ofte ganske forskjellige mennesker. Tror du at du må være sjefen for det hele for å få folk til å begeistres og skape resultater sammen? Nei – det handler om hvordan du gjør det, ikke hvilken tittel du har. De konkrete og beste tipsene for å lykkes med samarbeid får du i dette kurset.
Om kurset:
De fleste oppgaver og utfordringer på jobb må løses i samarbeid med andre med ulike kompetanser og ulike erfaringer. Menneskene du trenger å samarbeide med kan jobbe rett ved siden av deg i samme avdeling, jobbe i andre enheter og organisasjoner, på andre geografiske plasser – og til og med i andre land. Men når du skal løse en krevende oppgave og ser at du trenger å få med flere ressurser og andre kompetanser, er det ikke alltid så lett å få folk med seg!Så hvordan kan du, uten mulighet til å kommandere eller beordre, få folk til å bidra med sin kompetanse og erfaring – med begeistring! Her får du metodene og prosessene som gir deg gjennomslag hos interessenter og aktører, så de bidrar til å finne løsninger på viktige spørsmål - og skape konkrete resultater.
#Samarbeid – sentral kompetanse i fremtidens arbeidsliv
De aller fleste oppgaver har noen løst før deg – og når du samler 100 års erfaring i et rom, er sannsynligheten langt større for at du kommer raskere til mål og får et bedre resultat, enn om du skal streve med oppgaven alene. Vi vet også at involvering skaper forståelse og eierskap, bygger ned motstand, skaper engasjement og gjør det lettere å få gjennomført de oppgavene, og kanskje også de endringene, du er ansvarlig for.
Samarbeidskompetanse og relasjonskompetanse er blant de viktigste kompetanser i fremtidens arbeidsliv. Du kan være så faglig dyktig du bare vil, men i vårt komplekse jobbliv, med stadige endringer, er det vanskelig, vi påstår umulig, å lykkes alene. Hvis du virkelig vil skape resultater på jobb (og vekst i karrieren din) – må du kunne jobbe godt sammen med andre, og du må klare å engasjere andre slik at de vil være med og løse oppgavene du er ansvarlig for.
Dette lærer du: I dette kurset får du god innsikt i
- Hvorfor samarbeid på tvers kan gå på tverke
- Hva du bør gjøre for å få folk med deg og utvikle gode løsninger i fellesskap.
Vi vil se på noen typiske arenaer for samarbeid og utforske hvordan vi kan få til smidig samarbeid og skape bedre resultater sammen – eksempelvis relatert til:
- Tverrfaglig samarbeid i prosjekt
- Samarbeid mellom kunde og konsulent
- Samarbeid i et team
- Samarbeid med interessenter i et prosjekt
I kurset vil du få konkrete metoder og teknikker for å mobilisere og involvere, skape felles forståelse og utvikle løsninger i fellesskap. Du får mange eksempler som inspirerer deg til å prøve ut ny læring på egen hånd, og vi skal også teste ut noen av metodene sammen i kurset.
Dette kurset er nyttig for deg som er…
- Prosjektleder
- Fagansvarlig
- Oppdragsleder
- Avdelingsleder
- Enhetsleder
- Og har lyst til å bli bedre på samarbeid på tvers