Risikoforståelse i petroleums­industrien og nye energiformer
Teknas konferanse for personell som jobber med design, prosess- og teknisk sikkerhet i petroleumsnæringen og fornybare energiformer som hydrogen og ammoniakk.
Velkommen til konferansen
Fjorårets rel-ansering av konferansen «Brann- og Eksplosjonssikring i petroleumsindustrien» ble en suksess.
Konferansen har gjennom 35 år etablert seg som en fremtredende plattform for kunnskapsdeling og erfaringsoverføring innen et sentralt og viktig samfunnsområde.
Historisk og tematisk har risiko- og fenomenforståelse inne olje- og gass produksjon vært hovedfokus og nå inkluderer konferansen temaer relevant for utfordringene med utilsiktede lekkasjer, brann og eksplosjon med nye energibærere.
Konferansen legges til Tønsberg, i forlengelsen av Seveso konferansen.
Samspill mellom risikostyring og sikkerhetsbarrierestyring
Som et resultat av diskusjoner mellom næringen og myndighetene, under konferansen, har programkomiteen oppfordret DSB til å bistå med å etablere en arena for å diskutere format for, og utarbeidelse av, en anerkjent praksis for samspillet mellom risikostyring og sikkerhetsbarrierestyring for de «nye» næringene i Norge.
I en overgangsfase kan det være naturlig at en slik beskrivelse av anerkjent praksis utgis av et interesseorgan og saken ligger nå hos Norsk Hydrogenforum. Det vil, over tid, være naturlig å vurdere innlemming i standardiseringsarbeid.
Kunnskap og læring
Vi legger opp til to dager med faglig påfyll for økt kunnskap innen risikoforståelse for å hindre hendelser med brann- og eksplosjon og utilsiktede lekkasjer.
Nøkkelpersoner med lang erfaring vil dele erfaringer og gjennom dialog og presentasjoner vil man lære hvordan man begrenser brann- og eksplosjonsrisiko, enten det gjelder olje- og gassindustrien, batteriteknologi eller bruk av hydrogen.
Utilsiktede lekkasjer fra ikke-brennbare stoffer som CO2 og ammoniakk, og betydningen av anleggsdesign vil trolig også være på agendaen.
Sett av datoene, vi håper å se deg og dine kollegaer for verdifull læring på et samfunnsaktuelt tema,