25. nov.
kl. 12.00–18.00
Arrangementet er avlyst

Lær Kidsa Koding, i samarbeid med Tekna, ønsker velkommen til lærere og kodeklubb-frivillige som ønsker å starte, eller allerede jobber med programmering for barn og unge.

Meld meg på

Konferansen vil ta opp temaer som programmering for alle, digital dannelse, programmering som læringsmiddel i andre fag, hvordan jobbe med koding i klasserommet, med mer.

I tillegg vil deltakerne få mulighet til opplæring i noen programmeringsspråk, som Scratch og MakeCode. Det vil også bli holdt praktiske workshops som tar for seg programmering i de ulike fagene. Målet er at deltakerne vil dra hjem med en bedre forståelse om hvordan programmering kan bidra til å skape borgere som har god digital kompetanse.

Om Lær Kidsa Koding

Lær Kidsa Koding er en frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet. De vil hjelpe de unge til å ikke bare bli brukere, men også skapere med teknologien som verktøy. I tillegg til å øke den allmenne forståelsen av informasjonsteknologi, ønsker de å bidra til rekrutteringen til IT-yrkene og realfagene. En viktig del av deres virksomhet er å arbeide for at alle unge i skolealder får mulighet til å lære programmering og bli kjent med informatikk som fag.

Annen informasjon

Har du allergier? Oppgi det i feltet for tilleggsopplysninger.

Finn frem:

Rom: Klubben
Skriv ut

Velkommen og registrering

Kva skal du bli når du blir stor? Techie!

Elisabet Haugsbø

Programmering for fagenes skyld

Andreas Drolsum Haraldsrud

Hvorfor programmering og hvordan

Ingvild Skogestad

Tilpasset opplæring i programmeringsundervisningen

Ellen Egeland Flø

Lær Kidsa Koding

Julie Hansson Tangen og Laura Svenheim

Parallelle sesjoner

15.00 - 17.15

Dueslaget

Introduksjonsworkshop scratch

Programmering i klasserommet. Prøv selv! Programmering med blokker i Scatch eller code.org er motiverende for elevene. På dette verkstedet vil du selv erfare hvor enkelt det er å komme i gang, og du vil få praktiske råd, tips og veiledning. I tillegg får du en oversikt over hvilken type oppgaver som finnes og hva som vil passe for dine elever.

Programmering i musikk

Programmering i kunst og håndverk

Klubben

Kurs for viderekommende micro:bit

Programmering i naturfag

Programmering i matematikk

Oppsummering og avslutning

  • Ellen Egeland Flø

    Lektor og prosjektleder

    Mailand videregående skole

    Ellen er utdannet fysiker og lektor i realfag, og har jobbet i VGS i 10 år. Nå er hun PhD-kandidat ved UiO der hun forsker på programmering- og realfagsdidaktikk, spesielt ved bruk av skaperverksted. I 2020 ble hennes lærebok i programmering for mellomtrinnet, Kobling A, publisert. Videre er hun forfatter av lærebøker med undervisningsopplegg, og faglig ansvarlig for en gratis nettressurs med filmer o.l. for programmering og utforskende realfag for ungdomsskolen og VGS med særlig tilrettelegging for elever med bl.a. dysleksi. Hun har vunnet flere priser for sitt arbeid med skaperverksted i skolen.

  • Andreas Drolsum Haraldsrud

    Valler videregående skole

    Andreas er universitetslektor ved Universitetet i Oslo og realfagslektor ved Valler videregående skole. Siden 2017 har han undervist i faget Programmering og modellering, som han lagde sammen med kollega Per Husum i 2016. I tillegg har han undervist i kjemi, fysikk, matematikk og naturfag i flere år. På UiO underviser han lærere og kjemistudenter i programmering. Han forsker også på hvordan programmering kan bidra til læring av realfag. Andreas er opptatt av formidling og har i tillegg skrevet lærebøker i kjemi og programmering.

  • Elisabet Line Haugsbø

    Head of Data

    Stiftelsen Technology for Ocean Foundation

    Elisabet er visepresident i Tekna, og utdannet sivilingeniør i Teknisk Kybernetikk fra NTNU. Til daglig er hun sikkerhetsekspert og datasjef i HUB Ocean. Hun har tidligere jobbet som etisk hacker i Det Norske Veritas, og har blitt kåret til en av Norges fremste teknologi kvinner i 2018 og 2019. Elisabet er lidenskapelig opptatt av teknologi og de mulighetene og utfordringene teknologien representerer for industri og samfunn.

  • Arild Pedersen

    Arild er barne- og ungdomsformidler, kursholder i koding med micro:bit og leder Indre Østfold kodeklubb og Mysen E-sport Arena

  • Øyvind Opheim Rise

    Knappskog skule

  • Ingvild Skogestad

    Knappskog skule

  • Kjell Inge Tomren

    Universitetslektor

    NTNU i Ålesund

    Universitetslektor Kjell Inge Tomren underviser på bachelorstudiet i data ved NTNU i Ålesund, og har i tillegg engasjert seg i å gi barn muligheten til å utvikle digitale ferdigheter gjennom fasilitering av kodeklubb og tilrettelegging og gjennomføring av Kodetimen. I 2020 gjennomførte han i samarbeid med Sunnmøre Regionråd kurs i pedagogisk bruk av programmering for 75 lærere på barne- og ungdomstrinn.

Samarbeidspartner

  • Logo: Lær kidsa koding

Andre kurs og arrangementer innenfor dette emnet:

Realfag og utdanning

Kræsjkurs MAT1100

23. nov.
kl. 16.15–19.00

Realfag og utdanning

ASE-konferansen 2023

5.–7. jan. 2023