Kan selvkjørende kjøretøy styrke kollektivtilbudet?
SmartFeeder sluttseminar

SmartFeeder er et forskningsprosjekt (2017-2020) innen automatisert transport. Prosjektet skal skape kunnskap om hvordan selvkjørende kjøretøy kan bidra til et bedre kollektivtilbud gjennom å dekke den første og siste etappen av en reise.
I løpet av prosjektperioden (2017-2020) har det vært en betydelig utvikling av fagfeltet. Selvkjørende minibusser har gått fra å være prototyper som demonstreres i avgrensede showcase til å bli kommersielle produkter for storskala uttesting på virkelig veg og i blandet trafikk. Automatiserte transportløsninger ble hjemlet i lovverket gjennom en ny lov for utprøving av selvkjørende kjøretøy på offentlig veg i Norge i januar 2018. Siden den gang er det realisert flere norske piloter med selvkjørende minibusser der SmartFeeder har studert disse.
SmartFeeder - mål og formål
Prosjektet har bidratt til effektiv og målrettet utvikling av kunnskap, og har også vært viktig som konkurransenøytral arena for samarbeid mellom næringslivsaktører og partnere fra offentlig sektor.
SmartFeeder gir dermed et helhetlig bilde av aktivitetene og kunnskapen rundt utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge per i dag.
I denne sluttkonferansen for forskningsprosjektet SmartFeeder får vi korte innlegg med utgangspunkt i erfaringer fra prosjektet og pilotene.
Gå til programoversikten >>
Prosjektaktørene
SmartFeeder eies av Jernbanedirektoratet og medfinansieres av Norges forskningsråd. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med SINTEF (prosjektleder), Statens vegvesen, Acando/CGI, Applied Autonomy, Mobility Forus og ITS Norway.
Sluttrapporten blir ferdigstilt til seminaret den 15. februar.