Nullutslipp og klimateknologi – slik ser fremtiden ut for passasjerbåtene

NOx-reduksjon, nullutslipp og hel-elektriske løsninger. Klima- og miljøutfordringer blir en rød tråd under den tradisjonsrike Tekna-konferansen for hurtigbåter og ferger.

Det er ikke bare biltrafikken som for alvor fornyer seg i en grønnere retning. Også den maritime passasjertrafikken er godt i gang med å klekke ut løsninger på de mange utfordringene knyttet utslipp og miljøvennlig teknologi.

Hvilke erfaringer som er høstet og hvor ferden går videre, blir den røde tråden for årets utgave av Tekna-konferansen for hurtigbåter og ferger. Konferansen går av stabelen 27.-29. november ombord DFDS Seaways skip Crown Seaways på turen mellom Oslo og København.

 Har fremtidens hurtigbåt finner?

Allerede første post på årets program legger lista for resten av konferansen. Fredrik Storflor Moen fra NTNU kommer med deres hydrofoil-konsept hvor det monteres foiler eller finner på undersiden av båten. Disse beveger seg lik halen til en delfin eller hval, og skaper både løft og fremdrift.

Moen ønsker å bevise at det er fullt mulig med hel-elektriske båter, selv på lange strekk. Derfor vil han blant annet sammenligne finneteknologien deres opp mot tradisjonelle dieseldrevne båter hva gjelder vekt og effekt.

Videre tar han for seg drivstoffkampen mellom diesel, hydrogen og batteri med tanke på vekt og design av båt, i tillegg til at han går inn på hvilke driftsutgifter som følger med.

Er myndighetene og regelverket klare?

Ved siden av miljøfokuset, står også design og konsepter, samt motor og propulsjon på programmet.

– Det blir et spennende program med mange aktuelle temaer innen batteridrift og bruk av hydrogen og hva er samfunnsøkonomisk riktig bruk av maritime energisystemer, forteller prosjektleder Lise Olaussen i Tekna.

I takt med flyten av nye utviklingsprosjekter, er det også nødvendig at myndigheter og regelverk er på bølgelengde med bransjen.

Prosjektleder Kolbjørn Berge i Sjøfartsdirektoratet blir med på turen mellom Oslo og København for å snakke om regelverk hva gjelder hydrogen. Fra Statens vegvesen kommer også Camilla Røhme og med seg har hun utviklingskontrakten for hydrogenelektisk ferge, og en pekepinn over veien videre for nullutslippsteknologi.

Bransjenyheter og -trender hører også hjemme på en konferanse, og noe som tas i bruk mer og mer er systemintegratorer, opplyser Olaussen i Tekna.

– Det blir også en sesjon på drift og vedlikehold som blant annet vil fokusere på planlegging av skipsreparasjoner og skader, samt årsaksanalyse på propulsjonssystemer, fortsetter prosjektlederen.

Et skikkelig sjøslag?

Under parolen «Et umaskert bilde», vil professor Anders Valland fra Sintef se på hvilke teknologier som finnes i dag og diskutere de fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Valland drøfter også hvorvidt tungolje faktisk kan være bærekraftig, hvilke muligheter og begrensninger batteriet fører med seg og hvor vi ligger an i bruk av hydrogen eller om Norge skal utvide bruken av LNG som vi har vært et foregangsland på.

I det som helt sikkert blir et tankevekkende foredrag, spør Valland hvorvidt vi kan få både i pose og sekk når det gjelder klima og lokal forurensning.

Også sosialt påfyll

Gjennom 26. år har Teknas konferanse vært en hyggelig og uformell møteplass for alle som driver innen maritim passasjertrafikk. Ferden mellom Oslo og København er en fin arena for faglig diskusjon, utveksling av erfaringer og møte med forretningsforbindelser - og ikke rent sjeldent knyttes det nye kontakter på reisen.

Tradisjonen tro blir det også ilandstigning i den danske hovedstaden for felles lunsj på et av byens eldste serveringssteder, Københavner Cafeen.

–  Jobber du med hurtigbåter eller ferger, er dette konferansen du bør delta på, avslutter Lise Olaussen i Tekna.

Publisert: 17. oktober 2017