29. okt.
kl. 09:30–17:00

Bli bedre på konflikthåndtering og få teknikker for hvordan du kan beholde roen i møte med vanskelige personer og situasjoner.

Meld meg på

De fleste har møtt på utfordrende situasjoner der en har måttet håndtere uenighet, konflikter og vanskelig adferd, det være seg i arbeidslivet eller på andre arenaer.

På dette kurset lærer du hvordan du kan legge til rette for en god kommunikasjonskultur på arbeidsplassen, hvordan du kommuniserer med ulike personlighetstyper, samt strategier for å forebygge og håndtere konflikter.

Delta på dette endagskurset og få noen skikkelig effektive verktøy og kanskje noen aha-opplevelser!

Læringsutbytte:

  • Praktiske kommunikasjonsverktøy for bedre kultur på arbeidsplassen
  • Lære hvordan håndtere uenighet og konflikter
  • Lær å beholde roen i møte med sinte og frustrerte mennesker
  • Lære hvordan tilpasse din dialog til ulike personer og situasjoner
  • Stemmebruk og kroppsspråk
  • Hvordan skape felles forståelse på tvers av interesser
  • Hvordan overkomme egne utfordringer i kommunikasjon med andre

Kurset er praktisk lagt opp, og deltakerne får med seg verktøy til å håndtere utfordrende situasjoner de står oppe i. Kurset har et begrenset antall plasser da det er lagt opp til en del interaksjon mellom deltakere og kursholder.

Målgruppe:

Dette kurset passer for deg som sliter med konflikter, vanskelig adferd eller uenigheter på eller utenfor arbeidsplassen, enten du er leder, innkjøper, nyansatt nyutdannet, selger, eller noe annet.

Meld meg på

Se program

Dette er et Tekna Premium-kurs utviklet i tett samarbeid med våre dyktigste fageksperter.

Les mer om Tekna premium her!
Skriv ut

09:00

Registrering med lett servering

09:30

Velkommen

Hva er god kommunikasjon – introduksjon

  • Hva kjennetegner en god dialog
  • Hva kjennetegner empatisk kommunikasjon
  • Hvordan oppstår konflikter
  • Hvordan tilrettelegge for et godt kommunikasjonsklima

Gode kommunikasjonsferdigheter

  • Hvordan starte en utfordrende samtale
  • Hvordan sikre felles forståelse
  • Hvordan lykkes med å være ærlig nok, samtidig som en er ivaretagende
  • Forskjell mellom sak og prosess
  • Hvordan etablere en god kommunikativ infrastruktur i en gruppe eller team

Hvordan overkomme egne utfordringer i kommunikasjon med andre

  • Kroppsspråk og stemmebruk
  • Hvordan håndtere motstand, frustrasjon og hersketeknikker
  • Hvordan beholde roen i møte med ulike personligheter og situasjoner
  • Bli tryggere i konflikter og vanskelige situasjoner

17:00

Programmet avsluttes

  • Kjell Ribert

    Ribert Kultur & Kommunikasjon AS

    Kjell Ribert er utdannet Master in Mediation and Conflict Resolution, MMCR, ved Københavns Universitet. Han er cand.mag, adjunkt, med 1.avd. spesialpedagogikk fra lærerhøyskole, og dessuten cand.mag med sosialantropologi og sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han er styremedlem i Nordiske Mediatorer MMCR og tilsluttet Norske Konfliktmeglere MMCR.

    Ribert er konsulent i Ribert Kultur & Kommunikasjon. Arbeidsområder er tverrkulturell kommunikasjon, konflikthåndtering, supervisjon, språkopplæring for minoritetsspråklige voksne, deres kolleger og ledere. Konsulentfirmaet har fokus på organisasjonsutvikling, omstilling, integrering, deltakermedvirkning, konfliktmegling og kommunikativ infrastruktur i organisasjoner. Han har arbeidserfaring fra fagforeninger, skoleverk, helsevesen, næringslivet og offentlig administrasjon.

«Tusen takk for de rådene jeg fikk av deg. Har sett nå at det er viktig å stå opp for meg selv og jeg vil følge opp de rådene jeg fikk på kurset.»

«Det beste kurset jeg har vært på! Har gått over notatene i etterkant og drar stadig nytte av ting vi lærte.»

«Takk for kurset. Jeg har startet å snakke med den personen det gjelder for å løse opp i ting, og de teknikkene du gikk gjennom fungerer veldig bra! Det var et ordentlig bra kurs, jeg ble positivt overrasket! Det som var spesielt nyttig for meg, var det du sa om sak og prosess, det var en veldig mye tydeligere måte å forklare hva som er problemene i en konfliktsituasjon. Det at man må finne ut av prosessen, har jeg aldri før hørt noen andre sette fokus på. Tusen takk igjen!»

«Først må jeg si at jeg er takknemlig for at dere lyttet til min utfordring med [person] og kom med gode tilbakemeldinger, topp!»

«Forrige uke snakket jeg med personen og det vil mest trolig bli flere slike samtaler framover. Før denne konkrete samtalen øvde eg meg både mentalt og i praksis på andre.»

Andre kurs og arrangementer innenfor dette emnet:

Ledelse og utvikling

Tekna lederutvikling (GILA)

Ledelse og utvikling

Fra fagekspert til suksessfull leder

15. okt.–13. nov.