Hopp til innhold
Alle kurs og arrangementer

Elbuss - praktisk bruk og driftserfaringer

Buss i trafikk
Arrangør
nvtf logo
Gratis - åpent for alle - oppmøte
Kr 0
Gratis - åpent for alle - streaming
Kr 0
28. august
kl. 16:30 - 18:30
Streaming
Påmeldingsfrist: 22. aug.
Gå til påmelding
Avbestillingsfrist: 8/26/2025
Kursnummer: 50702
Kontakt: Lars Ole Ødegaard - 90582393

Elektriske busser er i ferd med å overta i rutetilbudet i de aller fleste byer. I den spede begynnelse for 8-10 år siden var det mye oppmerksomhet rundt tekniske forhold og løsninger. Det er det fortsatt, men nå er det også vunnet mange praktiske erfaringer i all slags vær og føre rundt omkring i landet - sommer som vinter.

Vi har hentet inn foredragsholdere fra fire byer - Bodø, Oslo, Bergen og Drammen. Her er det forskjellige tekniske løsninger og driftsmessige erfaringer. Vi er sikre på at fagmøtet vil bringe til torgs et bredt spekter av gode eksempler og noen spesifikke erfaringer som andre deler av landet kan ha nytte av å høre mer om.

Nå som volumet elektriske busser har økt kraftig, er det også interessant å se nærmere på økonomien i både anskaffelse og drift.

Drammen - innlegg ved Terje Njaastad som er Driftssjef i Brakar
Tidlige erfaringer med pantograflading og etter hvert også depotlading.

Bodø - innlegg ved Bjørnar Klausen som er Rådgiver Mobilitet:
Erfaringer med depotlading kombinert med endestoppslading med pantograf, vinterdrift, vintervedlikehold og konkrete tiltak fra første til andre vinter.

Unibuss i Oslo, ved Glenn-Ivar Gaalaas som er leder Flåte og Infrastruktur:
Erfaringer fra tidligfase (nok ladere), vedlikehold og strøing, sjåføropplæring og drift på kun bakerste aksling samt forbedringer gjort til vinter nr 2.

Bergen - innlegg ved Jan-Helge Sandvåg som er Teknisk direktør i Tide buss:
Erfaringer med kun depotlading og kanskje mindre snø og is enn både på Østlandet og i Bodø.

Bergen har hatt elektriske busser siden 1950 med etablering av byens første trolleybusslinje til Mulen (linje 5). Etterpå er det konvertert trikkelinje 2 til trolleybussdrift i 1957. Linje 5 er lagt ned på slutten av 90-tallet, mens linje 2 ble forlenget i 2020-2021 gjennom sentrum til Laksevåg og Lyngbø. Her ble det introdusert hybrid- trolleybusser med batteri som kjører gjennom Bergen sentrum og over Puddefjordsbroen uten kontaktledning – på ytterdelene av linjen er det forbindelse til KL-anlegg og batterier lades underveis (såkalt In-Motion Charging). Ti (10) leddbusser er kjøpt inn av Keolis Norge fra Solaris/Skoda for drift av denne linjen. Fra 2020 er det introdusert elektriske batteribusser i forbindelse med anbudspakke for Bergen sentrum. Keolis Norge har også kjøpt 102 busser fra kinesisk leverandør Yutong ( 88 busser er 12 meter – 14 busser er 15 meter). Drift av både trolleybuss og batteribusser er overført til Tide Buss AS i 2022. Alle disse elektriske bussene kjører fra verksted / depot på Mannsverk. Batteribusser lader overnatt på Mannsverk.

Del