Digitale orakler eller digitale idioter?
Hva vet vi om elevenes læringsutbytte av digitaliseringen?

Skolehverdagen har blitt mer digital enn noen sinne, samtidig ønsker foresatte, elever og mange lærere å få læreboka tilbake! Hva vet vi egentlig om læringsutbyttet fra mer digital undervisning? Og hva har skolene behov for?
I kveld samler vi representanter fra forskningsmiljøer, UH-sektoren og politikere til å ta et dypdykk inn i hva forskningen sier og hvordan vi skal tilrettelegge for at skolene får rom for å sørge for at elevene får best mulig læringsutbytte av undervisningen sin.
Temaer vi vil utforske:
Hva sier forskningen om læringsutbyttet av digital undervisning?
Oddny Solheim, leder av Kunnskapssenter for utdanning ved UiS
Marte Blikstad-Balas, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Hvordan sikrer vi at lærerne våre har den nødvendige kompetansen til å bruke digitale verktøy og læringsressurser effektivt?
Julie Remen Midtgarden, Byråd for utdanning Oslo kommune
Øystein Mathisen, Stortingsrepresentant
Hvordan er ståa faktisk i skolen og lærerutdanningen? Hva tar egentlig elevene med seg når det gjelder digitale ferdigheter og læringsutbytte?
Kristina Johnsdatter Andreasen, universitetslektor ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, Oslo Met
Elisabeth Merete Engum, erfaren lærer fra Amalie Skram videregående skole