Adferdsendring og -design
Hvordan påvirke adferden til brukere og kunder i en mer bærekraftig retning?

Lær hvordan design kan brukes til å påvirke adferd i en mer bærekraftig retning, i tråd med din organisasjons mål og visjoner.
Mennesker sier ofte en ting, men gjøre noe helt annet. Adferdsendring handler om hvordan menneskers adferd påvirkes gjennom måten produkter eller systemer er designet på. Metoder fra adferdsdesign kan påvirke mennesker til å ta mer bærekraftige valg i hverdagen eller ta bedre vare på egen helse, men også øke sannsynligheten av at produkter og systemer brukes på ønsket måte - og har den ønskede effekten på brukerne.
Dette kurset gir deg enkle og praktiske metoder for design og påvirkning av adferd, som kan gi store effekter selv ved begrensede investeringer.
Du lærer:
- Hva er adferdsdesign og hva er potensialet for å bruke det i egen virksomhet?
- Hvordan gjøre det enklere for dine brukere og kunder å ta mer miljøvennlige og bærekraftige valg?
- Verktøy for å designe adferdsendringer
- Hvordan bruke «nudging» til å gi brukere og kunder «et dytt» i riktig retning
- Hvilke barrierer er det mellom mottager og ønsket adferdsendring – og hvordan kan du fjerne disse?
Hvem passer kurset for?
Adferdsendring passer for deg som jobber med utvikling av varer eller tjenester i private bedrifter og i det offentlige. Det passer også for deg som ønsker å endre holdninger og handlingsmønster til brukere og kunder ved for eksempel redusert utslipp og matsvinn, samt til å ta mer miljøbevisste valg. I tillegg vil bedriftsledere, konsulenter og andre med interesse for temaet ha nytte av å delta.