100 år med kringkasting i forandring
v/ medieforsker Vilde Schanke Sundet

I år er det 100 år siden vi fikk faste radiosendinger. Et annet jubileum i år er at det er 20 år siden Youtube ble lansert under slagordet «broadcast yourself» - kringkast deg selv. Hvordan har radio- og TV-vanene endret seg de siste årene med digitalisering, strømming og nett? Og hva er tv-mediets funksjon i vår tid, med utgangspunkt i NRK som allmennkringkaster?
Kringkastingsselskapet A/S startet sine sendinger 29. april 1925 fra Brødrene Hals’ pianofabrikk i Oslo. Flere byer fulgte etter med radiosendinger finansiert av reklame. I 1933 ble all kringkasting overtatt av staten med NRK. Monopolet varte til nærradioene kom i 1981 og riksdekkende reklameradio kom med P4 i 1993.
Det siste tiåret har digitalisering, strømming og nett ført til store endringer i kringkasting. Radio er blitt digitalisert med DAB som eneste riksdekkende nett fra 2017, podcast har blitt den nye radiovanen for mange og fjernsyn har gått fra å være en lineær, direkte og samtidig opplevelse for hele landet til strømming av det vi selv vil når det passer oss best. I dagens foredrag vil vi særlig få høre om TV-mediets posisjon i vår tid – som vindu mot verden, underholder, venn og fellesarena.
Enkel servering i museets kafe fra kl. 16.00 for de som har forhåndspåmeldt seg.

Vilde Schanke Sundet
Vilde Schanke Sundet er førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, OsloMet. Hun forsker på endringer i mediebransjen, mediepolitikk og publikum/fans, og hun er en ekspert på TV.