New York på topp og bunn. Det amerikanske magasinet Fortune har regnet på og sammenlignet kostnadene ved å bygge nye T-bane strekninger i storbyer verden rundt. Kostnadene er rangert etter hvor mange Miles bane man har kunnet bygge for 1 milliard USD. I Paris har man bygget 2,62 Miles, i Berlin 2.01 Miles, i Tokyo 1.74 Miles, i Singapore 1.39 Miles, i London 1.20 Miles og i New York, der pengene ifølge Fortune gir minst, 0.35 Miles.
Lørenbanen i Oslo. Lørenbanen er bygget mellom Sinsen og Økern i byen og ble åpnet 3. april 2016. Med denne banestrekningen ferdig kan man nå kjøre T-bane fra Grorud i Groruddalen rundt byen forbi Majorstua og tilbake til Grorud uten å snu toget. I følge fakta fra Oslo Sporveier ble banestrekningen på 1,6 kilometer bygget på snaut tre år til en samlet kostnad av 1480 n.kr. Ikke verdens dyreste T-bane nesten uansett hvilke ekstra kostnader som inngår i Fortunes regnestykker.
Amerikansk bekymring. Den nyinnsatte amerikanske presidenten annonserte under valgkampen at det skulle satses stort på fornyelse av amerikansk infrastruktur. I Fortune er man bekymret. Hvorfor får man så lite ut av pengene i New York? I følge magasinet er det grunn til å tro at dette skyldes «the iron triangle of rent-seeking contractors and consultants, fief-protecting transportation agencies, and unionized building trades – all with an interest in protecting the status quo and its attendant inefficiencies».
