
Tema: Samferdsel og infrastruktur
Nasjonal transportplan 2029-2040 – på veg mot målene?
Arbeidet med neste NTP (2029-2040) er i gang og da er det interessant å ta en titt på om metodene er gode nok til å få en effektiv strategiplan om samferdselsinvesteringer på lang sikt.
Som vi vet er kompleksitet og interessesfæren rundt NTP-arbeidet svært stor. Vi ser spennende muligheter i nye mobilitetsløsninger, men også mål- og interessekonflikter med hensyn økonomi, samfunnssikkerhet, næringsutvikling, miljø, trafikksikkerhet for å nevne noen.

Et par sentrale spørsmål å stille tidlig i NTP utredningene kan være:
- Hva sier fagekspertisen om mulighetene med de metodene vi bruker i dag? Kan de tilpasses realitetene bedre og bidra til at vi ser helhetsbildet – også på tvers av samfunnssektorer.
- Er metodene gode nok til å utvikle de faglige rådene som er nødvendig for politiske beslutninger?
Transportøkonomisk institutt (TØI) har på oppdrag fra Kommunenes sentralforbund (KS) utarbeidet en rapport der de har sett på om nasjonal transportplan fungerer tilfredsstillende som et strategisk styringsverktøy, og foreslår tiltak som kan gjøre den bedre.
Bjørne Grimsrud, Administrerende direktør i TØI
presenterer rapporten for oss. Han utfordrer noe av NTP planarbeidet slik vi kjenner det i dag.
Oskar Kleven, Sjefingeniør fra Statens vegvesen
sier litt om de overordnede planene for NTP-arbeidet som starter nå. Han kommer også inn på oppdraget om strategisk transportplanlegging som Samferdselsdepartementet har satt i gang for å vurdere blant annet bruk av scenariometodikk (foresight) i planarbeidet.
Linda Alfheim, Gruppeleder analyse & innsikt i Norconsult
presenterer en veldig interessant deloppgave kalt «what if-scenarioer». Dette arbeidet er avsluttet, og svært godt egnet til å forklare hva scenarioer er, hvordan de kan brukes, og hvordan scenarioer kan hjelpe med å synliggjøre usikkerheten på en strukturert måte ved strategiske beslutninger.