Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Mann som reiser med buss, ser på en mobil

Tema: Infrastruktur

Nye T-baner. Dyrt i Norge. Dyrere andre steder?

Tekst av John M. Raaheim Publisert: 17. feb. 2017

Veg- og baneprosjekter i Norge får ofte medieomtale for store forsinkelser og enda større kostnadsoverskridelser. Det kan skyldes at optimistiske fremdriftsplaner og budsjetter er nødvendig for å få bevilgninger til prosjektene. Kanskje er hverken forsinkelsene eller overskridelsene uvanlige om vi ser litt større på det.

 

New York på topp og bunn. Det amerikanske magasinet Fortune har regnet på og sammenlignet kostnadene ved å bygge nye T-bane strekninger i storbyer verden rundt. Kostnadene er rangert etter hvor mange Miles bane man har kunnet bygge for 1 milliard USD. I Paris har man bygget 2,62 Miles, i Berlin 2.01 Miles, i Tokyo 1.74 Miles, i Singapore 1.39 Miles, i London 1.20 Miles og i New York, der pengene ifølge Fortune gir minst, 0.35 Miles.

Lørenbanen i Oslo. Lørenbanen er bygget mellom Sinsen og Økern i byen og ble åpnet 3. april 2016. Med denne banestrekningen ferdig kan man nå kjøre T-bane fra Grorud i Groruddalen rundt byen forbi Majorstua og tilbake til Grorud uten å snu toget. I følge fakta fra Oslo Sporveier ble banestrekningen på 1,6 kilometer bygget på snaut tre år til en samlet kostnad av 1480 n.kr. Ikke verdens dyreste T-bane nesten uansett hvilke ekstra kostnader som inngår i Fortunes regnestykker.

Amerikansk bekymring. Den nyinnsatte amerikanske presidenten annonserte under valgkampen at det skulle satses stort på fornyelse av amerikansk infrastruktur. I Fortune er man bekymret. Hvorfor får man så lite ut av pengene i New York? I følge magasinet er det grunn til å tro at dette skyldes «the iron triangle of rent-seeking contractors and consultants, fief-protecting transportation agencies, and unionized building trades – all with an interest in protecting the status quo and its attendant inefficiencies».

Les også