Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Illustrasjonsbilde av en mann i verneutstyr ved siden av en elektrisk buss med ladekabel

Tema: Infrastruktur

Elektrifisering av kollektivtransport

Oppdatert: 9. nov. 2020 Streaming

Elektriske busser blir satt i drift nå i mange norske byer. Det er mange spennende utfordringer som følger med denne utviklingen - teknisk, funksjonelt og organisatorisk. NVTF Vestland og TEKNA Bergen har tatt initiativet til en møteserie for å spre kunnskap og utveksle erfaringer med elektrifisering av busstransport.

Program

Batteriteknologi - innleder Kaushik Jayasayee fra SINTEF Industri
An overview of battery technologies

Oslo - innleder Snorre Lægran fra Ruter

(tekstkilde; websider ruter.no)
Innføringen av elbusser er både en naturlig del av elektrifiseringen av samfunnet, og et viktig bidrag til Oslo kommunes klimastrategi om å gjøre byen til verdens første nullutslippsby innen 2030. Ruter rullet ut de aller første elbussene på tampen av 2017. Da var det ikke mer enn seks stykker. I 2019 kom det 109, og i løpet av 2020 vil det totalt være 145 elbusser på veiene. Elbussene utgjør om lag ti prosent av bussene som kjører på oppdrag for Ruter. I 2028 skal alle Ruters busser og båter være utslippsfrie.

Drammen - innleder Terje Sundfjord fra Brakar

(tekstkilde; websider brakar.no)
I februar 2018 tok Brakar enda et stort skritt i bruken av ny teknologi! Da begynte elektriske busser å kjøre i trafikk mellom Drammen og Mjøndalen. Bussene betjener linje 51, og det er hurtigladere på både Drammen busstasjon og Mjøndalen stasjon som bussen kan lades ved. Vinteren 2020-21 setter Brakar nye elektriske busser i drift. Vy Buss har kjøpt 22 nye elbusser fra Volvo som skal leveres i løpet av oktober – desember 2020. To av de nye bussene er elektriske leddbusser. Bussene blir satt i trafikk i Drammen og vil bidra til at en enda høyere andel av Brakars avganger blir elektriske og grønnere. Brakar tar med dette et viktig skritt i retning av en mer utslippsfri kollektivtrafikk. Kollektivtrafikken er et av våre viktigste virkemidler for å oppnå fylkesrådets mål om å redusere klimagassutslippene fra Viken med minst 80 prosent innen 2030.

Les også