Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Mann ser på et foredrag med kollegaer

Tema: Ledelse og utvikling

Personlig «merkevare» som ansatt og eget selskap

Tekst av John M. Raaheim Publisert: 9. mars 2016

Drømmejobben er oftere en du skaper selv enn en du finner hevdes det. Ofte går veien til drømme-jobben via to spørsmål og grundig gjennomtenkte svar på disse: Hvem er jeg? Hva vil jeg med livet mitt/har lyst til å gjøre? Når du har funnet deg selv og vet hva du vil kan du starte arbeidet med å fortelle hvem du er som ansatt eller som eget selskap. Slik blir drømmejobben til.

Amerikansk motorveimetafor for karriereutvikling

Hva har du lyst til å gjøre? Det er et avgjørende spørsmål ifølge Suzy og Jack Welch som i fjor utga bok om å gjøre karriere «real life». De er begge amerikanere og mener vi bør se på livet som noe som utvikler seg langs to motorveier. Jack Welch var til orientering toppsjef i GM. Kanskje er det derfor livet følger en motorvei. En slik vei går ifølge Welch i retning av det du er god til å gjøre, det du føler du kan. Den andre går i retning av det du virkelig ønsker å gjøre. Så må du tenke deg et sted der disse to veiene krysser hverandre. Der, akkurat der din opplevelse av kapasitet møter din opplevelse av lykke, der bør du starte videreutviklingen av din karriere som ansatt, leder eller som en som driver egen virksomhet.

Lær deg å dele 

Men hva gjør du så? Adam Grant, også han amerikaner, organisasjonspsykolog og professor, mener å ha belegg for at det i «ingeniørverdenen» er slik at de minst produktive og minst effektive ingeniørene er det han kaller delere. De er så opptatt av å hjelpe andre at de ikke får gjort sitt eget arbeid. Men, sier han, de ingeniørene som er mest produktive er også delere. Samme er også tilfelle blant andre profesjoner. De som gir og deler i relasjoner dominerer både i topp og bunn av karrierestigene. Ikke nok med det. Mange toppledere er også av typen delere.

Å dele gir verdifulle nettverk

Ved å være delere utvikler man, ifølge Grant, relasjoner til andre mennesker med normer i favør av «å tilføre» heller enn «å klatre» eller «drive handel». Slik øker delerne nytten for alle involverte og nettverket vokser og blomstrer. Delerne utvikler og vedlikeholder altså store og verdifulle nettverk. Nettverk er viktig, vet vi, uten å få det fortalt av amerikanske professorer. Nettverkene dyrker, holder liv i og sprer ditt gode rykte, særlig om du er en som stadig bidrar. Et slikt rykte er bra å ha både når du søker jobb og når du er i markedet for å skaffe deg oppdrag eller finansiering for en god forretningside.

Hvordan dele hva?

I den gamle verden kunne man stikke seg frem faglig og dele ved å skrive artikler i fagtidsskrifter og holde foredrag og ellers være til stede i faglige fora og på møteplasser der potensielle oppdragsgivere og kunder møttes. Slike muligheter er der fortsatt og Tekna har mange Special Interest Groups (SIGs) og er arrangør på mange møteplasser. Men det finnes også uendelig mange andre SIGs. LinkedIns Groups Directory er for eksempel overveldende. Vitenskapelig publisering er i eksplosiv utvikling. Og har du en god presentasjon kan du dele den på LinkedIn SlideShare om du ikke vil lage din egen blogg, podkaste ditt geniale budskap eller…. . Software designere i USA har utviklet en egen metode for å få oppmerksomhet i arbeidsmarkedet. De lager små start-up selskaper. Lykkes de, selger de hele selskapet, med designere i en såkalt acqui-hire deal. Kjøper er et etablert selskap som ofte er mer interesserte i de ansatte enn i forretningskonseptet.

Kultiver «ditt digitale rykte» 

Snart vil potensielle arbeidsgivere bare gå etter digitale profiler når de skal ansette nye medarbeidere eller leie inn konsulenter, mener Micahel Fertik som har introdusert begrepet reputasjonsøkonomi for å beskrive fremtidens arbeids- og oppdragsmarked. Å finne de rette menneskene til jobbene som tilbys blir stadig viktigere. Når informasjonen er der, og er tilgjengelig, vil det være noen som vet å gjøre butikk på å stille sammen og presentere kvalifikasjonsprofiler, hevder Fertik. Du behøver ikke å søke. Du vil få tilbud om jobb – eller ikke. Er du kommet i «den digitale uløkka» (les: har dårlig digitalt rykte) slik at du aldri får tilbud kan du forebygge skadene ved å legge ut «røykteppe». Det gjør du ved å kultivere eller lage positive profiler av deg selv på Facebook, LinkedIn, Twitter og andre nettsteder og medier du liker å bli assosiert med. Profilene må for å være effektive gjensidig understøtte og bekrefte hverandre, sier Fertik. Kanskje uansett en god ide om man ønsker å fremstå som en attraktiv «merkevare».

Tekna Egen bedrift

er Teknas tilbud til deg som vil starte egen virksomhet eller som ser på dette som en mulighet en gang i fremtiden. Som Tekna-medlem kan du gratis og uforpliktende bli medlem ved å sende en SMS til 2007 med kodeord Egenbedrift. Mer om tilbudet finner du på Teknas nettside og du kan også følge oss på LinkedIn og Facebook.

Les også