
Råd og tips
Slik lykkes du med sosial bærekraft på arbeidsplassen
En suksessfull bedrift skal ikke bare lykkes økonomisk – den skal også prestere når det gjelder miljø og sosiale forhold. Her tipser eksperten om hvordan du som tillitsvalgt kan utgjøre en forskjell.
Når vi måler hvor suksessfull en bedrift er i 2025, snakker vi gjerne om den tredelte bunnlinjen.
Den svarer til de tre delene av en bærekraftig omstilling av næringslivet, og viser hvordan en bedrift presterer når det gjelder miljø og sosiale forhold, i tillegg til økonomisk.
Det handler altså om å synliggjøre en bedrifts påvirkning på samfunnet og folkene som jobber der, ikke bare hvorvidt den tjener penger.
Ofte havner den sosiale delen av dette i skyggen av de to andre. Hva går egentlig den sosiale delen av bærekraften ut på? Hvorfor er det så viktig? Og hvordan går du som tillitsvalgt frem for å sørge for at arbeidsplassen din er sosialt bærekraftig?
Robert Næss, ekspert på sosial bærekraft og professor i tverrfaglig kulturstudier ved NTNU, gir oss svarene.
Sosial bærekraft: Hva er det egentlig?
– Det mest underkommuniserte aspektet ved bærekraftkonseptet, og det som kanskje er vanskeligst å ta tak i, er den sosiale bærekraften. Det er det som handler om mennesker, atferd og praksiser, forteller Næss.
I korte trekk handler sosial bærekraft om å sikre at alle mennesker får et godt og rettferdig grunnlag for et anstendig liv, uavhengig av sosial og kulturell bakgrunn, funksjonsnedsettelse og andre personlige faktorer.
Det handler om å skape et mer inkluderende samfunn, som i jobbsammenheng vil si at alle ansatte føler seg sett, anerkjent og verdsatt.
– Det handler om hvordan vi kan inkludere alle menneskene i en omstillingsprosess mot et mer bærekraftig samfunn, sier Næss.
Han påpeker at det er her de tillitsvalgte, som mellomledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, er uvurderlige.
– En tillitsvalgt har en helt sentral rolle her. Det er de som kan involvere folk, og videreformidle utfordringer som finnes når det gjelder sosial bærekraft. De jobber for et inkluderende arbeidsliv og for at folk rett og slett skal ha det greit på arbeidsplassen, sier Næss.
– Når de har et problem, er det de tillitvalgtes jobb å skape engasjement rundt det. Det er en stor og svært viktig oppgave, sier han.
Les også hvordan Statens vegvesen lykkes i å bli en mer inkluderende arbeidsplass: Fra bånn i bøtta til best i klassen
Sosial bærekraft: Hvorfor er det så viktig?
Næss understreker at sosial bærekraft er elementært for å få til viktige omstillingsprosesser i samfunnet og på arbeidsplassen.
Å innføre endringer på arbeidsplassen uten å ta hensyn til sosial bærekraft, kan være svært utfordrende. Hvis de ansatte ikke føler seg inkludert i prosessen, har de lettere for å motstille seg forandringen.
– Hvis ikke vi fokuserer på sosial bærekraft og tar dette i bruk, får vi ikke til omstilling. Hvordan skal du kunne ta beslutninger og innføre tiltak dersom folk sitter på bakbeina og ikke blir med? spør han.
For å få folk med deg må du ta deres behov i betraktning.
– På en sosialt bærekraftig arbeidsplass involverer man og lytter til alle de ulike folkene som jobber der, og man tar dem med inn i prosessene og i beslutningsfasen.
Sosial bærekraft: De tre prinsippene som gjør at du lykkes
For tillitsvalgte som ønsker tips til hvordan de kan jobbe mot sosial bærekraft på arbeidsplassen, foreslår Næss at de følger de tre rettferdighetsprinsippene:
- Anerkjennelsesrettferdighet
– Vi må anerkjenne at vi er forskjellige. Ulike folk har ulik kompetanse og ulike utfordringer i en organisasjon. Dette må tas med i betraktningen av situasjonen.
- Prosessrettferdighet
– Vi må involvere de ansatte i prosessene som pågår. Når de får være delaktige og være med på å endre noe, vil de føle seg verdsatt.
- Fordelingsrettferdighet
– Dette handler om at man skal fordele ulike byrder og ulike utfordringer på de ulike nivåene av ansatte og ledere. Hvem skal ta dette videre? Hvor er det riktig at ansvaret havner?
Næss mener at det å veksle mellom disse tre punktene vil være et godt utgangspunkt for tillitsvalgte.
– Dette er utrolig viktige dimensjoner å bygge på. Følger du disse prinsippene, får du mye bedre respons enn om det bare blir tatt avgjørelser og at folk får høre at «nei, sånn blir det».
Bonustips: Hva med en workshop?
I forkant av omstillingstiltak kan det være lurt å arrangere en workshop. Her kan for eksempel deltakerne, uavbrutt, dele tanker om endringene. Dette gir verdifulle innspill som videre kan utforme den kommende prosessen for arbeidsplassen.
Åpenhet er nøkkelen
Avslutningsvis understreker Næss at noe av det viktigste med arbeid mot en sosial bærekraftig arbeidsplass er åpenhet rundt utfordringene som finnes og tiltakene som innføres.
– Arbeidet som gjøres må synliggjøres og tydeliggjøres for de ansatte, konstaterer Næss.
Ved å være åpen om prosessen, føler også de ansatte at de er med på forandringene. Da kommer ikke tiltakene ut av det blå.
– Hvis du viser at det er tatt hensyn til innspillene dere har fått, «eier» dere problemene, forteller Næss.
– Og slik synliggjøring syns jeg det bør bli en god del mer av fremover.