Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Lise Lyngsnes Randeberg

Aktuelt

Norge har et realfagproblem

Publisert: 27. aug. 2015

- Tekna er enig med kunnskapsministeren i at Norge har et realfagsproblem. Det kan innebære at vi ikke klarer å rekruttere ungdom til viktige yrker i framtida, sier Teknas president Lise Lyngsnes Randeberg. Hun er bekymret over de nye tallene fra Utdanningsdirektoratet, som ble lagt frem i dag.

- Det er beklagelig at 42 prosent av de som kom opp til skriftlig matematikkeksamen på 10. trinn, fikk karakteren 1 eller 2, og at denne andelen har økt i de senere årene, sier hun.  Den gjennomsnittlige standpunktkarakteren i matematikk er imidlertid uendret (3.5), selv om det er fylkesvise forskjeller.

- Det er viktig å satse på økt lærerkompetanse og bedre læreplaner, sier Lyngsnes Randeberg. Hun viser også til at det er viktig å få til en sterkere integrering av algebra på lavere trinn.

- Det er flott at 70 prosent av elevene i ungdomsskolen får 4,5 eller 6 som standpunktkarakter i naturfag. Også her er den gjennomsnittlige standpunktkarakteren (4.1) uendret, men det har vært en liten økning i andelen som får 5 og 6. Naturfagslærerne fortjener ros for gode resultater. Kanskje er det noe med undervisningen i naturfag som gjør at elevene synes å lære mer i dette faget, spør Lyngsnes Randeberg.

Les også